Svenska Ecophon nominerade till German Design Awards 2022

Svenska Ecophon nominerade till German Design Awards 2022

Svenska akustikföretaget Ecophons akustiktak Master Eg har nominerats till designpriset German Design Awards 2022 i kategorin “Excellent Product Design – Building and Elements”. Priset delas ut för att uppmärksamma innovativa produkter med förstklassig design.

Det prestigefulla priset German Design Award delas ut för tionde året i rad till banbrytande produkter och projekt i det internationella designlandskapet. Bakom priset står German Design Council.

Master Eg lanserades våren 2021 som en skräddarsydd lösning för utrymmen med höga krav på bra akustik, såsom öppna kontorslandskap. Övre delen av akustiktakets paneler är svartmålade och tillsammans med det svarta bärverket döljs uppslagskanterna, vilket skapar ett svävande utseende. Arkitekter är fria att vara kreativa och skapa egna mönster med 4 panel- och 22 kulörkombinationer.

– Arkitekter över hela världen väljer Master Eg för kombinationen av förstklassig akustik och design. Ljudmiljön även i de mest utmanande rummen går att förbättra med design. German Design Councils nominering är ett välkommet erkännande av det, säger Marie Clint, marknadschef på Ecophon.

En internationell jury bestående av designexperter utser vinnare av priset senare i höst.

Om German Design Award
German Design Award sätter en global standard för innovativ utveckling inom design. Priset delas enbart ut till produkter och projekt som är banbrytande bidrag till det internationella designlandskapet.

Om German Design Council
German Design Council är ett tyskt kompetenscentrum för design, varumärken och innovation. Deras uppdrag är att representera tyska designbranschen samt att främja och synliggöra högkvalitativ design. Rådet är i dag ett världsledande centrum för kunskapsöverföring inom design och innovation.

Läs mer om Master Eg här: https://www.ecophon.com/sv/launches/office-2021/#ecophon_master__eg

Marie Clint, Marknadschef Ecophon

E-post: marie.clint@ecophon.se

Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustikprodukter och system som bidrar till en bra arbetsmiljö och till människors välbefinnande och prestationsförmåga. Ecophon har verksamhet i 14 länder, representanter i ytterligare 30 länder världen över och cirka 800 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg. Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen. Ecophon är en stolt sponsor av the International Year of Sound 2020–2021, ett globalt initiativ som belyser betydelsen av ljud och hur det påverkar våra dagliga liv.