100% eldrift. Bra Miljöval

Fotografiska Båten har sparat in drygt 4 ton CO2 på mindre än en månad.

Tillsammans med Fotografiska Stockholm kör vi hela juli månad Fotografiska Båten. En båt som tar dig från Nybrokajen till Fotografiska varje dag mellan kl. 12-20. Passa på att njuta av en sjötur med några av Stockholms vackraste vyer!

Samarbetsprojektet Fotografiska Båten visar vägen in i framtiden. Fossilfritt är det nya svarta (och i vårt fall gröna)!

I ungefär 100år var oljan "det svarta guldet" - oljan har utan tvekan bidragit till en stor del av mänsklighetens välfärdsutveckling. Miljontals människor världen över har fått ett bättre liv direkt eller indirekt på grund av det svarta guldet.

Men nu har vi gått in i en ny fas. Kostnadssidan av de fossila bränslena blir alltmer tydlig. Väldigt få förnekar idag växthusgasernas påverkan på klimatet. Både USA och Kina satsar stort på grön energi.

Här hemma i Sverige tog regeringen den 9:e juni 2020 ett beslut om "nationell strategi för cirkulär ekonomi". Strategin pekar ut riktningen och ambitionen för en långsiktig och hållbar omställning av samhället. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

Ecosightseeing är ett ungt Stockholmsrederi med höga ambitioner. Vi gör vad vi kan för att drar vårt strå till stacken, 100% eldrift genom återvunna Teslabatterier (second life)  i en båt som var med och räddade världen vid landstigningen i Normandie 1944. Det är vårt första bidrag till den cirkulära ekonomin.

Minskade CO2-utsläpp och positiv feedback

Under månadens första 25dagar har 3168 passagerare tagit den utsläppsfria båten mellan Nybroviken i centrala Stockholm och Fotografiska museet på Stadsgårdskajen.

Den sammanlagda mängden insparat CO2 utsläpp för dessa dagar (jämfört med traditionell dieseldrift) uppgår till inte mindre än 4062,5kg. Under tiden har besökarna kunnat njuta av en fantastisk sjötur med Stockholms vackraste vyer helt fritt från störande motorbuller, vibrationer och avgaser. Noll utsläpp. 100% upplevelse! Feedbacken vi fått hittills har varit väldigt positiv och Fotografiska båten har varit ett välkommet komplement till de kommunikationsmedel som erbjuds idag, särskilt med tanke på allt brus från Slussen-bygget.

Passa på att åka med oss under vår sista vecka!

Varmt välkomna ombord!

önskar vi på Ecosightseeing