Ecoviva: officiell menyskapare till Earth Hour 2015

Ecoviva, Sveriges mest prisbelönta ekologiska matkassar, är officiell menyskapare till Earth Hour 2015, Världsnaturfonden, WWF. Ecovivas unika Earth Hour meny är ekologisk och vegetarisk*. Earth Hour är världens största klimatmanifestation.

-Vi vill med samarbetet uppmärksamma Earth Hour, med vår inspirerande, ekologiska och vegetariska meny. Det ska vara kul, enkelt och njutningsfullt att laga god och hälsosam middagsmat. Vi vill även bidra till en mer klimatsmart vardag med våra ekologiska matkassar. Moderna kunder vill ha den servicen, det ska vara lätt att leva miljösmart med klimatkompenserad hemleverans av unika ekologiska matprodukter, utan avkall på service och kvalitet, säger Amina Bergendahl, en av grundarna till Ecoviva.

Samarbetet mellan Ecoviva och WWF:s Earth Hour faller sig naturligt. Ecovivas matkassar har tidigare fått utmärkelsen Bäst i test i utvärderingar utifrån ett miljöperspektiv av WWF:s verksamhet MinPlanet. Välj mellan Ekologisk matkasse, Ekologisk Vegetarisk* matkasse och Nyheten Ekologisk Gluten*- & Laktosfri matkasse samt tillval 100% ekologisk fruktlåda.

-Det är inte svårt att laga bra mat med liten klimatpåverkan, det blir till och med godare och roligare när du varierar din matsedel med härliga grönsaker och baljväxter. För planetens skull är detta något av det viktigaste du kan göra, så var stolt och njut av god vegetarisk mat för en hållbar värld, säger Anna Richert, ansvarig för Matfrågor på Världsnaturfonden WWF.

-Att arbeta med mat, miljö och hälsa är komplext. Även om ekologisk mat är vår nisch finns det andra parametrar som är viktiga att ta hänsyn till: transporter, mat i säsong, närproducerat, växthusodling och resurssnål mat med högt näringsinnehåll. Ecoviva använder WWF:s riktlinjer för hållbara och miljösmarta matval som ytterligare ett verktyg. Det handlar om ett genuint engagemang och trovärdighet. Därför känns det extra kul med ett samarbete med WWF och Earth Hour. En organisation som vi högaktar och vill stödja, avslutar Annika Riis Kristoffersson en av grundarna till Ecoviva.

Läs mer om samarbetet på kampanjsidan och ta del av erbjudande där 100 kronor för varje ny kund oavkortat går till WWF.

www.ecoviva.se/wwf

För mer information, vänligen kontakta:

Annika Riis Kristoffersson, 070-232 32 38

Amina Bergendahl: 070-242 40 87

• middagsmat
  • matkasse
  • ecovivasmatkasse
  • miljösmart
  • middagstjänst
  • matlagning
  • klimatsmart
  • hållbar utveckling