Pressmeddelande -

Frågor & Svar om kolesterol och om Lycq - en naturligt kolesterolsänkande tablett med växtsteroler

Är det vanligt med för högt kolesterol?
-Ungefär hälften av alla svenskar har ett för högt kolesterolvärde.

Vad är risken med högt kolesterol?
-De flesta studier visar att ett för högt kolesterolvärde är en av de främsta orsakerna till allvarlig hjärt-kärlsjukdom som hjärtinfarkt och stroke.

Varför behövs kolesterol?
-Kolesterol är ett slags fett som finns i våra celler och behövs för att kroppen skall fungera, bl.a. för att bygga nya celler och tillverka hormoner som testosteron och östrogen.

Vad är ”ont” och ”gott ” kolesterol?
-Man brukar skilja på ”det goda” (HDL) och ”det onda” (LDL) kolesterolet. Om vi har för mycket kolesterol i blodet fastnar LDL- kolesterolet på insidan av blodkärlen och på sikt bildas plack som hindrar blodgenomströmningen. HDL- kolesterolet hjälper bl.a. till att transportera bort överflödigt LDL-kolesterol.

Hur vet jag att jag har ett för högt kolesterol?
-Det syns och märks inte annat än vid ett blodprov. En del människor har sjukdomar som ger ett högt kolesterolvärde och dessa individer känner ofta till sin sjukdom.

Hur får jag reda på att jag har för högt kolesterol?
-Genom ett blodprov. Ett för högt kolesterol syns eller känns inte.

Hur mycket minskar jag risken för hjärt-kärlsjukdom om jag sänker mitt kolesterol?
- Man brukar säga att risken för hjärt-kärlsjukdom minskar med ungefär den dubbla procentuella sänkningen av kolesterolet. Ex: Om jag sänker mitt kolesterol med 10% minkar jag risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom med 20%.

Är risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom större för män än för kvinnor?
-Yngre män löper större risk att utveckla hjärt-kärlsjukdom än jämnåriga kvinnor. Vid 50-60 års ålder närmar sig kvinnornas risk männens och vid högre ålder är riskerna lika stora.

En del forskare säger att det inte är farligt med ett för högt kolesterolvärde, stämmer det?
-Kolesterol kan vara både bra och dåligt, det mest intressanta är kvoten mellan LDL-kolesterol och HDL-kolesterol, ju högre HDL och ju lägre LDL desto bättre. Men de flesta studier visar att ett för högt kolesterolvärde är en av de främsta riskerna för hjärt-kärlsjukdom. Och att det finns ett tydligt samband mellan lägre kolesterolvärden och en lägre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.

Hur sänker jag mitt kolesterolvärde?
-Du bör se över din livsstil och om det är aktuellt: sluta röka, träna regelbundet, stressa mindre samt äta en varierad kost med mycket frukt och grönt och utan alltför mycket mättat fett. Du kan också äta Lycq för att sänka ditt kolesterolvärde.

Hur fungerar växtsteroler/Lycq?
-Växtsterolernas likhet med kolesterol gör att de kan tas upp via mag/tarmkanalen hos människan och när det görs blockeras kolesterolupptaget från mag/tarmkanalen.

Finns det forskning som visar ett växtsteroler fungerar mot högt kolesterol?
-Ja, det finns en stor mängd studier som visar på att kolesterolhalten sänks vid intag av växtsteroler. Bl.a. har nyligen Europeiska livsmedelsverket, EFSA, vid genomgång av den vetenskapliga dokumentationen kring växtsteroler, beslutat att tillåta hälsopåståenden på produkter som innehåller tillräckliga mängder växtsteroler.

Hur effektivt är växtsteroler/Lycq mot högt kolesterol. Hur mycket sänker jag mitt kolesterol?
-Vetenskapliga studier har visat att regelbundet intag av växtsteroler sänker halten i blodet med runt 10% på bara ett par veckor. Effekten av Lycq kan vara något högre beroende på att växtsterolerna i Lycq är aktiverade redan i tabletten och behöver ej hydrolyseras i kroppen innan de är aktiva. Eventuella skillnader i effekt kommer att undersökas i kliniska studier.

Är Lycq en svensk produkt?
-Ja, Lycq är en svensk patenterad produkt baserad på internationell forskning.

Vad innebär det att Lycq är naturligt?
-Lycq innehåller naturliga råvaror och de tillsatta växtsterolerna är inte kemiskt modifierade som i många andra produkter.

Kan man kombinera Lycq med andra kosttillskott?
-Javisst, det går utmärkt.

Finns det några biverkningar med Lycq?
-Nej, växtsteroler har använts under lång tid och inga biverkningar har rapporterats.

Finns det andra preparat än Lycq som innehåller växtsteroler?
-Det finns inga andra kosttillskott i Sverige som innehåller tillsatta växtsteroler men några livsmedel gör det, bl a margarin och en del mjölkdrinkar.

Det står att man skall äta max 3 g växtsteroler. Vad händer om jag äter mer?
-Växtsteroler har använts i livsmedel sedan 1995 och inga biverkningar har rapporterats. Rekommendationen baseras på försiktighetsprincipen och internationella riktlinjer.

Är fytosteroler samma sak som växtsteroler?
-Ja, fytosterol är ett annat namn för växtsterol.

Från vilken växt utvinns växtsterolerna?
-Växtsterolerna i Lycq kommer från tall.

Finns det läkemedel mot för högt kolesterol?
-Ja, det finns många läkemedel med olika verkningsmekanismer. Den vanligaste gruppen kallas statiner. Växtsteroler har en annan verkningsmekanism än statiner (receptbelagda läkemedel) och har därför en adderande effekt, d.v.s även de som redan äter Statiner kan sänka sitt kolesterol ytterligare genom att, efter samråd med sin läkare, lägga till Lycq.

• blodfetter
  • växtsteroler
  • sänker kolesterolet
  • statiner
  • lycq
  • högt kolesterol
  • naturlig kolesterolsänkare
  • kan ej äta statiner
  • betaglukaner

Edio HealthCare bildades 2008 och har som bärande ide att utveckla naturliga produkter för en bättre hjärt-kärlhälsa: www.ediohealthcare.com

För ytterligare information, bilder och produktprover kontakta
:
Jens Mogensen, VD Edio HealthCare, jens.mogensen@ediohealthcare.com, mob: 0703 002 002, alt Sofia Heurlin, informationsansvarig, sofia.heurlin@gmail.com, mob: 0707263301.

Sofia Heurlin

Presskontakt Informationsansvarig 0707263301