Världens första kategori 5 lyftbord i standardutförande

Två år av hårt arbete och testkörningar är äntligen över. Nu lanserar EdmoLift världens första hydrauliska kategori 5-lyftbord i standardutförande, HDL 2000.

– Vi ser en ökad efterfrågan på lyftbord som är konstruerade för intensiv drift och har lång livslängd. Nu har vi den produkten i vårt sortiment, säger sales area manager Tomas Edmo.

Kategori 5 är den tuffaste klassificeringen av lyftbord enligt lyftbordsstandarden SS-EN 1570-1, och innebär att produkten har en livslängd på mer än 512 000 cykler med full märklast.

För att kunna möta kundernas behov av lyftbord som kan användas i krävande och högintensiva miljöer har lyftbordstillverkare tidigare tvingats göra speciallösningar för varje fall, baserat på standardmodeller av redan existerande lyftbord. När HDL 2000 nu introduceras på marknaden tar EdmoLift det viktiga första steget av att göra extremt kraftiga och tåliga lyftlösningar lättillgängliga för den tunga industrin genom att erbjuda kategori 5-lyftbord i standardutförande.

Ambitionen är att den första modellen – HDL 2000 – inom kort kommer att följas av flera produkter utvecklade enligt samma koncept.

Tomas ser framförallt två områden där kategori 5-lyftborden är särskilt efterfrågade:

• Automatiserade produktionslinjer som är i drift dygnet runt.
  • Driftkänsliga miljöer där varje stopp i produktionen är väldigt dyra.

– I den typen av sammanhang kan HDL 2000 fungera som en försäkring. Man betalar lite extra för att få en produkt som man vet är i det närmaste underhållsfri och har väldigt lång livslängd. Samtidigt är den inte så mycket dyrare än ett ”vanligt” lyftbord – konkurrenterna på marknaden är betydligt dyrare – så det är en väldigt prisvärd produkt, säger Tomas Edmo.

Arbetet med det nya konceptet inleddes för drygt två år sedan. EdmoLift’s utvecklingsingenjör Lennart Rösblad fick då i uppdrag att ta fram en produkt som skulle klara kraven för kategori 5 enligt lyftbordsstandarden SS-EN 1570-1, och som skulle klara av att gå dygnet runt med en märklast på 2 000 kilo. Lennart provade olika koncept, skissade på modeller och gjorde omfattande beräkningar. En central del i arbetet var att hitta en konstruktion som förstärker lyftbordets saxdel i utsatta områden, eftersom detta påverkar lyftbordets livslängd avsevärt.

Resultatet av Lennarts arbete är ett lyftbord som har två saxpaket byggda av plattstålsarmar. De två saxpaketen är separerade från varandra och förbundna med en skruvad mellandel. Det här resulterar i en väldigt stark konstruktion med rigorös stabilitet i alla riktningar. Alla lager i produkten är dessutom permanentsmorda.

– Lyftbordet är utvecklat så att det enkelt kan göras större, och hela HD-konceptet bygger på sömlös design som lätt kan omsättas i nya kategori 5-produkter. Vi såg möjligheterna till ett helt nytt produktsegment för EdmoLift och agerade därefter, säger konstruktionschef Hans Vikström som också lyfter fram formatet som en stor fördel. Många tillverkare försöker garantera lång livslängd genom att sälja ett överdimensionerat lyftbord som får arbeta med en klart lägre vikt än det är avsett för. HDL 2000:s fantastiska uthållighet vilar på smart innovation, hög kvalité och omfattande tester. Kategori 5-lyftbordet är lika kompakt som ett vanligt lyftbord och har samma lägstahöjd och lyftrörelse, men med 4 respektive 16 gånger längre livslängd än de konventionella lyftbord som produceras i kategori 1 respektive kategori 3.

• Motor

EdmoLift AB är ett privatägt företag med säte i Sverige, vi är en av Europas största tillverkare och leverantörer av saxlyftbord och pallhanteringsprodukter. Vi har filialer och dotterbolag i 8 länder samt distributörer i mer än 60 länder.