Laphroaig 18yo nu på Systembolaget!

Laphroaig 18yo nu på Systembolaget!

Rökig maltwhisky från ön Islay i Skottland, ligger svenskarna varmt om hjärtat och Laphroaig har länge varit entusiasternas favorit. De exklusivare Laphroaig-buteljeringarna har varit eftertraktade och få har hamnat i Norden. Nu kommer Laphroaig 18yo till Sverige för att stanna, sedan den 1 oktober finns den i samtliga systembolagsbutiker.

När man öppnar flaskan slås man av doften från rökig torv och en behaglig doft av havsbris. Den ljust guldiga drycken har lagrats på ekfat i 18 år vilket har bidragit till den tydliga och behagliga nyansen. Fatkaraktären och den balanserade tonen av sötma, sälta och rökighet har visat sig passa den svenska smakpaletten särskilt bra.

– Laphroaig är oerhört populär bland svenska maltwhiskyentusiaster. Det är därför extra kul att Laphroaig 18yo kommer att finnas på samtliga Systembolag så alla nu får möjlighet att avnjuta den, säger Joakim Leijon, Brand Manager på Edrington Sweden.

Antalet whiskyklubbar har ökat kraftigt de senaste åren. Laphroaigs whiskyklubb, "Friends of Laphroaig" har idag över 500 000 medlemmar globalt och runt 50 000 av dem återfinns i Sverige. Medlemsantalet, som växer sig allt starkare, vittnar om svenskarnas stora kärlek till rökig single malt whisky i allmänhet - och till Laphroaig i synnerhet. Laphroaigs whiskeyälskare har sedan i våras ett eget högkvarter, Laphroaig Lounge, på anrika Engelen i Gamla stan i Stockholm.

Pris: 689 kr (70 cl)
Artikelnummer: 473-01
Alkoholhalt: 48%
Serveras: Naturell med lite vatten

Smaknoter: Laphroaig 18yo har en fyllig rökighet som övergår i något blommiga toner med tydliga inslag av ek, nötter och sötma. Om lite vatten adderas så framträder även toner av choklad och kola som övergår i ljunghonung och torvrök.