The Macallan i Guinness World Records™

The Macallan i Guinness World Records™

Guinness World Records™ har tilldelat The Macallan utmärkelsen "Den dyraste whisky som sålts på auktion". The Macallan M Imperiale sexliters Laliquedecanter, som såldes på auktion i Hong Kong för $628 000 (ca 5M SEK) i januari 2014 är nu alltså den definitiva världsrekordhållaren, och slår det tidigare rekordet på $460 000 som innehades av The Macallan i Lalique Cire Perdue.

M Imperiale är den största decanter som Lalique någonsin har tillverkat och även den största decanter som The Macallan någonsin fyllt sin whisky i.

Lalique har skapat fyra häpnadsväckande decantrar för The Macallan, där varje decanter kräver 17 hantverkares arbete och tar över 50 timmar att slutföra.

The Macallan är en av världens mest eftertraktade whiskys bland konsumenter och samlare och konsekvent nummer ett i värde på auktioner bland alla whiskys.

All vinst vid försäljningarna har donerats till lokala välgörenhetsorganisationer i Hongkong.

För mer information, kontakta:
Marcus Brand, Nordic Brand Manager, 08-440 83 28, marcus.brand@edrington.se

Om The Macallan

The Macallan grundades år 1824 i hjärtat av Speyside, som ett av de första destillerierna i
Skottland att bli juridiskt licensierat. Sedan dess har The Macallan byggt upp ett rykte som en av världens ledande single malt whisky.

Destilleriet är omgivet av en 150 hektar stor egendom med Easter Elchies House, ett gods från 1700-talet, i centrum. Traditionellt är The Macallan känt för lagringen i spanska sherryfat, som i många whiskyentusiasters ögon gör The Macallan unikt i förhållande till resten av whiskymarknaden.

Utöver detta är The Macallan också väl känt för sitt stora utbud av vintage whisky, med anor från 1926 och anses vara den mest eftertraktade single malt whiskyn bland samlare.

www.themacallan.com

Om Lalique
René Lalique (1860-1945) har revolutionerat världen med sina berömda smyckesuppsättningar. Ett av hans mest kända verk, ″Art Nouveau″, är hett eftertraktat hos museum och samlare.

René Lalique var en lysande glasmakare under Art Deco-rörelsen och det var faktiskt han som var ledande i den stora tekniska och kommersiella revolution som än idag fortsätter att påverka hur våra parfymflaskor skapas och förpackas. René Lalique’s fantasi har visat sig vara källan till en stor och varierad samling, inklusive skålar, vaser, statyetter och parfymflaskor.

Hans verk visas i mer än 40 museer över hela världen inklusive Museum of Decorative Arts i Paris, Gulbenkianmuseet i Lissabon, Victoria and Albert Museum i London och Lalique museet i Hakone, Japan.

www.lalique.com