Bowmore® 1969 50yo | 46.9% abv | En klenod från1960-talet &  Bowmore® 40-year-old | 48.7% abv | 2021 års upplaga
Bowmore® 1969 50yo | 46.9% abv | En klenod från1960-talet & Bowmore® 40-year-old | 48.7% abv | 2021 års upplaga

BOWMORE® LANSERAR TVÅ PRODUKTER FRÅN THE ULTIMATE RARE COLLECTION

Extremt begränsad upplaga tillgänglig i beställningssortimentet på Systembolaget från den 25 maj

Den 25 maj 2022 lanserar Bowmore® två mycket sällsynta årgångar. Dessa unika och exklusiva produkter tillför en helt ny dimension till det redan ikoniska Bowmore®-destilleriets produktportfölj.

Lanseringen inkluderar den sista produkten från den framgångsrika 50-åriga Vault-serien, den eftertraktade Bowmore® 1969, liksom den exklusiva Bowmore® 40yo. Dessa nyheter kommer att finnas tillgängliga i en extremt begränsad upplaga om en respektive två flaskor från den 25 maj i Systembolagets beställningssortiment.

Bowmore®-destilleriet har i mer än 240 år lyckats fånga själva essensen av Islay. Dessa sällsynta årgångar single malt har definierats och formats av tiden som gått.

"Dessa utsökta och sällsynta årgångar är ett viktigt tillskott till Bowmore®-portföljen och är i linje med vår önskan att fortsätta producera mycket exklusiva produkter. Vi har kunnat påvisa hur avgörande tid är för varje enskild årgång, hur tiden som spenderas på fat formar och påverkar vätskan på ett unikt sätt och gör den ännu mer karaktärsfull. Varje utgåva berättar sin egen historia om Bowmore®och har sin egen unika stil och karaktär.” säger David Turner, Bowmore® Distillery Manager.

Bowmore® 1969 50yo | 46.9% abv | En klenod från1960-talet
Den 50-åriga Vault-serien är en ikonisk samling single malts som började produceras i No. 1 Vaults på Bowmore®-destilleriet på 1960-talet, en period som ofta kallas destillationens gyllene era i Bowmore®’s historia. Den sista lanseringen i Vault-serien efter Bowmore 1965 är denna extremt sällsynta single malt, Bowmore® 1969.

Bowmore® 1969 har fått tid att mogna under fem hela decennier. En otroligt exklusiv lansering med endast ett exemplar som släpps i Systembolagets beställningssortiment. Under den långa lagringen har vätskan och eken förenats och dess unika karaktär uppstått, en fyllig karaktär där frukt- och röksmakerna har förblivit konstanta. En smak med flera lager och nyanser som har formats av   Bowmore®´s arv och de olika decennierna.

Denna exceptionellt begränsade upplaga kombinerar de finaste gamla bourbonfaten av amerikansk ek med hogsheads-tunnor och frigör ett crescendo av aromer. Perfekt balanserade dofter och blommiga toner som kontrasterar med citrus och sötma vilket ger en fyllig värme till denna Bowmore® single malt whisky.

INFORMATION

Antal flaskor: 1 stycken

Pris: 350 000 SEK

Art nr: 5677901

Färg: Polerad kastanj

Arom: Citrusfrukter, honung, vanilj, äppelpaj

Smaknoter: Mandlar, citron, crème caramel, kokos och torvrök

Finish: Lång och värmande

Alkoholhalt: 46,9%

Bowmore® 40-year-old | 48.7% abv | 2021 års upplaga
Bowmore® 40yo 2021 års upplaga är inspirerad av tidens gång samt Bowmore®-destilleriets unika läge vid havet. Denna limiterade version inspireras av färgerna och texturerna från Islays klippor och blekt drivved, vilket även återspeglas i förpackningen. En perfekt utgåva för både samlaren liksom investeraren då den endast släpps om två exemplar i beställningssortiment på Systembolaget.

INFORMATION

Antal flaskor: 2 stycken

Pris: 57 995SEK

Art nr: 5678001

Färg: Djupt mahognyfärgad

Arom: Honung, sirap, exotiska frukter, bivax och kola

Smaknoter: Piptobak, kola och choklad i kombination med kryddor, läder, kastanjer och praliner

Finish: Lång, kvardröjande och lyxig

Alkoholhalt: 48,7% (cask strength)

För mer information eller bilder, vänligen kontakta:

Joanna Sörman på Seizo Creative: joanna@seizocreative.com

För övriga förfrågningar, vänligen kontakta:  Åsa Langseth, Nordic Brand Manager på Edrington: asa.langseth@edrington.com

OM BOWMORE®
Bowmore® grundades 1779 och är det äldsta destilleriet på Islay, en av de skotska öarna som tillsammans bildar regionen som kallas ”The Islands / Öarna” i whiskysammanhang. Maltwhisky från ön Islay är känd för sin karaktäristiska rökighet och Bowmore® är inget undantag. Malten röks försiktigt i en torveldad torkugn, ett hantverk som har vuxit fram under två århundranden för att skapa en perfekt välbalanserad single malt.

www.bowmore.com

Facebook.com/BOWMORE