BRUGAL AVSLÖJAR DEN FÖRSTA PERMANENT ÅTGÅVAN INOM PRESTIGE SIPPINGROM- KLASSEN,  BRUGAL MAESTRO RESERVA
BRUGAL AVSLÖJAR DEN FÖRSTA PERMANENT ÅTGÅVAN INOM PRESTIGE SIPPINGROM- KLASSEN, BRUGAL MAESTRO RESERVA

Stockholm 2024.04.04 – Född ur passionen från fem generationer Maestros Roneros och 135 års rombemästrande, avslöjar den dominikanska ultra-premium romproducenten Brugal idag sitt senaste mästerverk: en permanent utgåva av prestige sipping-rom, Maestro Reserva. Denna permanenta lyx-rom förkroppsligar Brugals oföränderliga mästerskap och strävan efter perfektion. Romtillverkningsprocessen för Maestro Reserva använder en innovativ fatrostningsteknik – helt unik för och utvecklad av Brugal – i prestigefyllda amerikanska ek-sherryfat som kallas "Mörk Aromatisk Rostning" för att skapa en unik rom som är noggrant skapad för att sippa på.

Drivna av passion, berikar varje generation av Brugalfamiljens Maestro Roneros konsten att tillverka rom och lämnar efter sig ett arv som består genom tiderna. Familjemedlemmen och femte generationens Maestra Ronera, Jassil Villanueva Quintana, upprätthåller detta när hon introducerar sitt arv, Maestro Reserva. Med hjälp av tekniken "Mörk Aromatisk Rostning" har Jassil producerat en rom född från år av praktik och tålamod, som har förts ner från generation till generation. Med sin expertis urskiljer hon exakt när romens element når perfektion, vilket resulterar i en vätska karaktäriserad av en naturligt len, välbalanserad och komplex sötma.

"Min familj omfamnar djupt perfektionen och själen hos Brugal rom, och jag har absorberat en skatt av visdom från generationerna av Maestro Roneros som kom före mig," delar Jassil Villanueva Quintana. "Genom att dra nytta av denna kunskap och min oföränderliga passion, samtidigt som jag hyllar Brugalfamiljens arv, har jag skapat en rom som är ett 'perfect moment'. Mitt hopp är att Maestro Reserva får smycka alla livets stora firanden, tillsammans med kära, och skapar stunder som kommer att bestå i århundraden."

Till priset 1’899 SEK per flaska och i en begränsad utgåva om endast ett hundratal flaskor till den svenska marknaden per år, är varje sipp en hyllning till Brugals Maestro Roneros, både förflutna och nuvarande.

Brugals process "Mörk Aromatisk Rostning" sötas naturligt för att skapa en rom som är fri från externa sockerarter och tillsatser. Efter att ha åldrats i premium amerikanska ek-sherryfat, töms romen och placeras noggrant åt sidan. De amerikanska ek-sherryfaten rostas därefter omedelbart med precision och expertis för att extrahera naturliga karamelltonerna som dras från sockerarterna i träet. Faten fylls sedan omedelbart på med romen, absorberar de delikata karamelltonerna innan de försiktigt åldras under den dominikanska solen. Resultatet är en len och rik vätska definierad av söt vaniljkrämighet, sammetslen karamell väckt till liv av en lätt antydan till rök.

När Maestro Reserva är färdig är det en sipping-rom i prestigeklassen med naturliga karamellfärger, bäst avnjuten ren eller över is. Till doften är romen ekig och presenterar röda frukter med en antydan till rök balanserad av karamell och honung. I munnen framträder smaker av vanilj och karamell, som ger plats åt subtila toner av mörk choklad och torkade frukter, med en antydan till rostade nötter och apelsinskal. Maestro Reserva presenteras i en vacker skräddarsydd glas-decanter. För att stödja varumärkets fokus på hållbarhet är den sekundära förpackningen för Maestro Reserva miljövänlig och helt återvinningsbar.

Produktfakta Brugal Maestro Reserva:

• 1’899 SEK per 70cl flaska
  • 41,2% ABV
  • Tillgänglig för köp som tillfälligt sortiment på Systembolagets web från den 11 april 2024.
  • Artnr Systembolaget 4150401
  • Tillverkad av experter genom den nya tekniken "Mörk Aromatisk Rostning".
  • Utseende: Djup bärnstenfärg.
  • Doft: Rika aromer av ek, röda frukter och en behaglig antydan till rök balanserad av karamell och honung.
  • Palett: Smaker av vanilj och karamell framträder och leder sedan till subtila toner av mörk choklad och torkade frukter, med en antydan till rostade nötter.
    Lätt ekig och torr på gommen ackompanjerad av röda frukter, brunsocker och apelsinskal.
  • Avslut: En len, rik och söt vaniljkrämighet med en touch av bittert råsocker.

MER OM BRUGAL:

Med 135 års romexpertis är Brugal en prisbelönt premium-romtillverkare från Dominikanska Republiken. En ansedd portfölj med högkvalitativa, premiumlagrade romtyper berättar historien om fem generationers bemästrande av vätskan som började 1888 med den legendariska grundaren Don Andrés Brugal. Efter att ha rest från Spanien och Kuba till Dominikanska republiken bosatte sig Don Andrés och hans familj i Puerto Plata och började destillera en unikt lätt och ren vätska, utnyttjade den varma, tropiska solen för att införliva sin ande med komplexitet och smak för att skapa elegant, aromatisk och slät dominikansk rom. Sedan dess har Brugals älskade hantverk, traditioner och produktionskunnande överförts genom fem generationer av Maestros Roneros, var och en fortsätter att vara nyskapande. Denna inställning säkerställer att varje uttryck förblir av högsta kvalitet men relevant genom årtiondena. Över 130 år senare fortsätter Brugals arv att föra fram det allra bästa i vår rom, vilket demonstreras genom enastående tillväxt på vår hemmamarknad i Dominikanska republiken och i Spanien, vår ledande internationella marknad. Internationell tillväxt för Brugals ultra-premiumutgåva, Brugal 1888, har accelererat när fler konsumenter upptäcker och delar underverken med vår dubbellagrade dominikanska rom.

För mer information om Brugal, hemmet för rommästerskap i Dominikanska republiken, besök: www.brugal-rum.com.
Kontakt: Rasmus Borgström rasmus.borgstrom@edrington.com Nordic Brand Manager, Brugal.