BRUGAL SLÄPPER LIMITERAD ROMSAMLING, COLECCIÓN VISIONARIA.

BRUGAL SLÄPPER LIMITERAD ROMSAMLING, COLECCIÓN VISIONARIA.

Första utgåvan i en denna serie, Colección Visionaria Edición 01 - Cacao, är skapad med hjälp av en förstklassig och helt ny teknik för aromatisk fatrostning, utvecklad av Brugals Maestra Ronera Jassil Villanueva Quintana.

Skapad genom passionen av fem generationers Maestros Roneros och över 135 års romexpertis, avslöjar det dominikanska ultra-premium romvarumärket Brugal idag, den första limiterade utgåvan utav ”sipping-rom”. Colección Visionaria är utvecklad genom en helt ny teknik för aromatisk fatrostning av Brugals familjemedlem och femte generationens Maestra Ronera, Jassil Villanueva Quintana.

Brugals rom är 100% dominikansk och denna samling är inget undantag. Rommästarna har noggrant valt ut de finaste naturliga ingredienserna från deras älskade hemland, Dominikanska Republiken, för att skapa den mest autentiska ultra-premiumrom framtagen för att sippa på och njuta. Till denna första utgåva av Colección Visionaria valde Brugal en av öns mest älskade skatter, kakaobönan, och smaksatte faten genom denna nya teknik av rostningen med deras sammetslena, distinkta och fruktiga aromer. Precis som familjemedlemmen Brugal 1888 (Systembolaget artnr 590) är samtliga flaskor manuellt förseglade med vax och har en lagringstid på minimum 8 år, på både amerikansk och europeisk ek.

Till priset av 999 SEK per flaska kommer endast fyra utgåvor av denna banbrytande karaktäristiska rom att säljas till endast en handfull marknader världen över, varav endast ett hundratal per utgåva till den svenska marknaden.

Känd för sin utforskande och nyskapande anda begav sig Brugal ut på en ny underbar resa med Colección Visionaria och bjöd in oss att uppleva en ny vision - en serie rom helt inspirerade av deras hemland. Colección Visionaria 01 - Cacao, påminner om Rommästaren Villanueva Quintanas uppväxt och arv.

"Ett av mina mest älskade barndomsminnen är att vandra runt bland kakaoträden kring mitt familjehem. Jag minns de frodiga och gröna kakaofälten, den bittersöta doften av kakaobladen och de rika dofterna av rostade bönor", säger Jassil Villanueva Quintana. "Det är den här minnet jag ville återskapa med den första utgåvan av Colección Visionaria."

Kollektionen som är skickligt skapad av den femte generationens Maestros Ronera, förkroppsligar Brugals visionära anda med över 135 års erfarenhet av ek och fatlagringsexpertis. Varje generation av Brugals Maestros Roneros har spelat en viktig roll i att föra varumärkets arv och passion för romtillverkning vidare. Precis som sina föregångare har Villanueva Quintana ägnat sig åt att skapa verkligt exceptionella romstilar och nu upptäckt en ny stil av rom med Brugals innovativa teknik för fatrostning som används för att skapa Colección Visionaria.

Helt unik för Brugal, börjar rostnings-processen med urvalet av de finaste jungfruliga europeiska ekfaten. Varje tunna bränns omsorgsfullt med handplockade dominikanska kakaobönor - och smaksätter dem med dess naturliga och aromatiska toner. Kakaobönorna tas sedan bort innan romen tillsätts i de rostade tunnorna, vätskan tar sedan upp de dofter som skapats av bränningsprocessen innan de åldras till perfektion under den dominikanska solen. Denna nya teknik lägger till en djup och komplex dimension till vätskan utan att kakaobönorna någonsin kommer i direkt kontakt med romen. Resultatet är en rik, elegant och välavvägd sipping-rom helt utan tillsatt socker eller tillsatser.

Colección Visionaria Edición 01 – Cacao, är en djup och strålande bärnstensfärgad vätska som uppvisar en dekadent, förförisk sammanfattning av rika dofter av varm choklad, rostat ekfat, kryddor och citrus som perfekt balanseras av mjuka och milda noter av vanilj. I gommen framträder smaker av vanilj med subtila antydningar av karamell, som ger vika för mörk chokladrikedom och torkad frukt med en antydan av rostade nötter. Ett mjukt, långvarigt avslut av rostade ektoner dröjer kvar långt efter att den rika sötman har försvunnit. Edición 01, Cacao njuts bäst sakta, ren eller med is.

Varje batch av den exklusiva buteljeringen är ett verkligt samlarobjekt, handgjort med omsorg och presenterat i vackra flaskor insvepta i marinblå nät, en förhöjd version av Brugals ikoniska skyddsnät. Noga förseglad för hand och personligen signerad av Jassil Villanueva Quintana själv, visar varje flaska också batch-numret på etiketten.

COLECCIÓN VISIONARIA EDICIÓN 01 – CACAO, PRODUKTFAKTA:

• Pris: 999 SEK/70cl.
  • Systembolaget artnr 41486
  • Lanseringsdatum: 11.17.23
  • 45% alkoholhalt (ABV)
  • Utseende: Djup och glänsande bärnstensfärg.
  • Arom: Framträdande rika dofter av varm choklad, rostat fat, kryddor och citrus balanserade med subtila noter av vanilj.
  • Smak: Smaker av vanilj framträder med subtila antydningar av karamell, vilket ger vika för mörk chokladrikedom och torkad frukt med en antydan av rostade nötter.
  • Avslutning: En mjuk munkänsla och lång avslutning med rostad aromatisk ek som dröjer kvar långt efter att sötman har försvunnit.

MER OM BRUGAL:

Med 135 års romexpertis är Brugal en prisbelönt premium-romtillverkare från Dominikanska Republiken. En ansedd portfölj med högkvalitativa, premiumlagrade romtyper berättar historien om fem generationers bemästrande av vätskan som började 1888 med den legendariska grundaren Don Andrés Brugal. Efter att ha rest från Spanien och Kuba till Dominikanska republiken bosatte sig Don Andrés och hans familj i Puerto Plata och började destillera en unikt lätt och ren vätska, utnyttjade den varma, tropiska solen för att införliva sin ande med komplexitet och smak för att skapa elegant, aromatisk och slät dominikansk rom. Sedan dess har Brugals älskade hantverk, traditioner och produktionskunnande överförts genom fem generationer av Maestros Roneros, var och en fortsätter att vara nyskapande. Denna inställning säkerställer att varje uttryck förblir av högsta kvalitet men relevant genom årtiondena. Över 130 år senare fortsätter Brugals arv att föra fram det allra bästa i vår rom, vilket demonstreras genom enastående tillväxt på vår hemmamarknad i Dominikanska republiken och i Spanien, vår ledande internationella marknad. Internationell tillväxt för Brugals ultra-premiumutgåva, Brugal 1888, har accelererat när fler konsumenter upptäcker och delar underverken med vår dubbellagrade dominikanska rom.

För att lära dig mer, besök https://www.brugal-rum.com/en

Frågor. Kontakta Rasmus Borgström rasmus.borgstrom@edrington.com Nordic Brand Manager, Brugal.