Charles Heidsieck Brut Reservé – fruktig lyxig champagne med ikonstatus

Charles Heidsieck Brut Reservé – fruktig lyxig champagne med ikonstatus

Charles Heidsieck Brut Réserve börjar få ikonstatus med sina lika delar fräscha Chardonnay, strukturerade Pinot Noir och fruktiga Pinot Meunier. På grund av sin komplexitet klarar den av mat bättre än annan champagne. Inte bara som ett glas till förrätten eller tilltugget, utan framförallt till huvudrätten. Fiskrätter med gräddig sås, ostron, Grana Padano, prosciutto eller fransk kaviar är några exempel. En lyxig champagne som passar väl till sommarens nöjen och högtider. Charles Heidsieck Brut Réserve finns som beställningsvara på Systembolaget och kostar 459 kr.

När man beskriver Charles Heidsieck Brut Réserve är det smaken av aprikos, marsipan och söt frukt som man kommenterar först. Denna champagne´s signatur är att 60 procent av de druvor som används kommer från samma år, och 40 procent är lagrade stilla viner som är i genomsnitt 10 år gamla. När den är buteljerad åldras det i minst tre år i underjordiska källare (så kallade crayéres), som ligger trettiofem meter under jord där, temperaturen konstant är 10 grader Celcius. Charles Heidsieck är ett av totalt fem champagnehus som har dessa underjordiska vinkällare.

– Charles Heidsieck är en champagne som speciellt utmärker sig genom sin frukthet vilket är något som vi nordbor verkar gilla. Den är söt och rund i smaken och har mindre syra än många andra champagner. Samtidigt som den är torr, säger Mats Jansson, Brand Manager för Charles Heidsieck.

I Livets Goda stora champagneprovning, med en panel av välkända dryckesexperter med bl a Björnstierne Antonsson placerade sig Charles på andra plats på de tio bästa Champagnerna just nu.

Charles Heidsieck Brut Réserve är en champagne som tack vare sin komplexitet passar väldigt bra till mer än endast förrätter och tilltugg. En lyxig champagne som passar bra till sommarens fiskrätter, ostron, Grana Padano, prosciutto och fransk kaviar.

Champagne Charlie
Charles-Camille Heidsieck var den första champagnetillverkaren någonsin att resa till Amerika där hans första stopp var New York år 1852. Han blev snabbt populär hos societeten och i media fick han smeknamnet ”Champagne Charlie”. Under några år utvecklades hans affärer till att under ett tag sålde 360 000 flaskor per år till 500 000 invånare.

·  Färg: Djup, guldgul med generöst bubbel.

·  Doft: Delikata, fräscha blommiga toner (viol, iris, citrus) som följs av fruktiga dofter (färska fikon, plommon, rabarber).

·  Smak: Generös och välbalanserad. Komplex och varm. De första smakerna består av färska sommarfrukter (citrus och aprikos)som följs av smaker från exklusiva bakelser, torkad frukt, nougat.

·  Alkoholhalt: 12 %

·  Beställningsnummer på Systembolaget: 77522

·  Pris: 459 kr för 750 ml

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Jansson, Brand Manager Charles Heidsieck, 08-440 83 00, mats.jansson@edrington.se,

www.charlesheidsieck.com
www.edrington.se

Edrington Sweden AB är ett försäljnings- och distributionsföretag i vin- och spritbranschen, tidigare känt som Maxxium Sweden AB. Edrington Sweden har ägts av The Edrington Group i Skottland sedan april 2009, då dessa tillsammans med Beam Global Spirits & Wine ingick i ett gemensamt distributions- och försäljningssamarbete. Edrington är ett av de ledande internationella företagen inom premiumsprit, med varumärken som The Famous Grouse, The Macallan, Highland Park, Cutty Sark och Brugal Rom.