En limiterad, numrerad och exklusiv julklapp till norden

En limiterad, numrerad och exklusiv julklapp till norden

Stockholm 17 november 2014

Den 4 december släpps en 12-årig exklusiv och limiterad utgåva av Laphroaig på Systembolaget. Den unika buteljeringen är framtagen endast för den nordiska marknaden.

Denna lagring av Laphroaig 12 Y O är specifikt skapad av John Campbell för Laphroaigs-vänner i norden. Upplagan är limiterad och säljs i numrerade flaskor, det finns alltså ingen utgåva som är den andra lik. Den totala nordiska upplagan är om 1278 flaskor och 830 av dessa kommer att finnas till försäljning på Systembolaget från och med den 4 december.

Whiskyn har lagrats på fyra olika fat, först i två sherryfat (butts) där den lagrades i 10 år. Därefter fick den ”gifta sig” genom att läggas i fyra stycken förstfyllda fat (hogshead) under ytterligare två år.

Doft: Kanderade apelsinskal följs av rökighet av bränt trä från en strandeld. Detta går sedan över i dammiga paranötter som följs av en svagt söt violett doft.

Smak: Söt och fyllig som sedan briserar till het torr aska. Marsipan träder fram och avslutas med en kvardröjande krämig persikosmak.

Laphroaig 12 Y.O (10163-01) finns att köpa på Systembolaget från och med den 4 december (webbsläpp med start kl 10.00) och priset är 699 kronor flaskan. Alkoholhalten ligger på 48 %.

Om Laphroaig
Laphroaig är en single malt whisky från ön Islay utanför Skottlands västkust. Whiskyn kännetecknas av sin kraftigt rökiga smak, sälta och jordighet. Torven som ger Laphroaig sin karaktäristiska smak är unik för Islay då den har en bas av sjögräs till skillnad från torv från fastlandet som innehåller mycket trä. Hos Laphroaig kallröker man torven för att så mycket smaker som möjligt ska sätta sig i maltkornen.

För bilder eller ytterligare information, kontakta:

Martina Schönbeck, Brand Manager på Edrington, 070-632 57 78,
martina.schonbeck@edrington.se.