Franska smaker på menyn med Courvoisier

Franska smaker på menyn med Courvoisier

Det klassiska franska köket är tillbaka och likaså de klassiska franska dryckerna. Det anrika cognacshuset Courvoisier besökte med ambassadören Rebecca Asseline Sverige i oktober för ett franskt smakevent tillsammans med Roland Persson, en av Sveriges främsta kockar när det gäller fransk mat och franska smaker.

Courvoisier bjöd in till det exklusiva smakeventet tillsammans med Roland Persson, som bland annat drev legendariska Franska Matsalen på Grand Hôtel i femton år.

– De klassiska franska smakerna är grunden till det mesta inom matlagning och gastronomi, säger Roland Persson. Det franska köket och dryckerna har fått stå tillbaka under en tid men är nu på väg tillbaka.

Gästerna fick avnjuta fem cognacssorter; Courvoisier VS, Courvoisier VSOP, Courvoisier XO, Courvoisier Initiale Extra och slutligen L'Essence de Courvoisier. Till dryckerna bjöd Roland Persson på klassiska och utsökta franska smaker som terrin på anklever med fikon och brioche, kalvrilette med dilammpaté och sellerisallad, Bouforostterrin med karljohansvamp och svartrot, Brie de meaux med tryffel och slutligen Napoleonbakelser. Till fördrink serverades en klassisk champagnecocktail, se bifogat recept.

Historien om Courvoisier
Historien om Courvoisier börjar redan i 1800-talets första decennium, när Emmanuel Courvoisier och hans affärspartner Louis Gallois ägde ett Vin & Sprit handelsbolag i Bercy, en bit utanför Paris. År 1811 besökte Napoleon Bonaparte varuhuset i Bercy och historien berättar att han senare tog flera fat av deras konjak med sig under sin deportation till ön St. Helena.

Det var under den resan som Napoleons engelska övervakare uppskattade den medhavda konjaken så mycket att de kallande den ”Napoleons konjak” och så kallas den än idag. År 1869 gav Napoleon III, brorson och arvtagare till Napoleon Bonaparte, Courvoisier titeln “officiell leverantör till kungliga hovet”. För att hylla kejsarens kärlek till varumärket placerade Courvoisier Napoleons siluett på etiketten samtidigt som de officiellt benämnde den som ”Napoleons konjak”.

Courvoisier har blivit officiellt erkänd då den som enda konjak fått utmärkelsen ”La Prestige de la France” för sin höga kvalitet.

Courvoisiers Brand Ambassador Rebecca Asseline på sociala medier: Instagram: Rebecca.courvoisier_ambassador Facebook: Rebecca Courvoisier Global – Ambassador

För högupplösta bilder eller ytterligare information
Petra Whitehead, presskontakt OakRiver, 073-440 78 31 petra@oakriver.se
Martina Schönbeck, Brand Manager på Edrington, 070- 632 57 78 martina.schonbeck@edrington.se