Highland Park firar våren och ljusets ankomst med whiskyn Freya

Highland Park firar våren och ljusets ankomst med whiskyn Freya

Lagom till vårens ankomst släpper Highland Park den tredje whiskyn i hyllade serien Valhalla Collection. Efter den kraftiga Thor och den röktunga Loke kommer nu Freya - en fyllig, varm och komplex single malt whisky med ljuvlig och lång eftersmak.

Den fornnordiska guden Freya omges av färgsprakande sägner och det är från den nordiska mytologin som whiskymakaren på Highland Park funnit sin inspiration. Master Blender Max MacFerlain har hittat en whiskykaraktär som träffsäkert återspeglar den kvinnliga guden. Hennes magiska skönhet och egensinnighet överfördes till en Freya – fyllig, varm och komplex.

– Med Freya kan vi erbjuda de svenska whiskykännarna en len och elegant single malt whisky som verkligen avspeglar Freyas personlighet, säger Marcus Brand, Nordic Brand Manager på Edrington. Hennes skönhet och majestät sägs göra henne oerhört tilldragande, och jag tror att det är så denna lena och eleganta single malt kan komma att upplevas, avslutar Marcus.

Freya är en 15-årig whisky som bjuder på dofter av vit choklad med inslag av friska tropiska frukter som tränger igenom den ljuva rökigheten, som Highland Park är så känd och älskad för. Den har en alkoholhalt på 51,2 % och ges ut i begränsad upplaga om 1200 flaskor på Systembolaget. Den buteljeras i samma unika och prisbelönta träram som Thor och Loke, med de rysliga konturerna av ett traditionellt vikingaskepp.

Freya kommer att finnas i utvalda Systembolagsbutiker runtom i Sverige med lansering den 1 april. Art.nr: 40499.
Pris: 1499 kronor

För bilder eller ytterligare information, kontakta:
Ulrika Ekström, presskontakt OakRiver, tel 0708-13 01 04, ulrika@oakriver.se
Marcus Brand, Nordic Brand Manager Edrington, marcus.brand@edrington.se