Highland Park och prisbelönt kafferosteri gör kaffe för att skapa den ultimata avecen

Årets Café och kafferosteriet da Matteo har tillsammans med ett av världens främsta whisky-destillerierHighland Park, bestämt sig för att skapa den perfekta avecen. Tillsammans har de tagit fram ett kaffe som är det ultimata komplementet till Highland Park Dark Origins för att visa på vad rätt kombination gör för smakupplevelsen. Highland Park Dark Origins finns i Systembolagets beställningssortiment för 549 kr och Dark Origins Coffee finns att köpa på da Matteos kaféer, baristashopen.se samt utvalda försäljningsställen från och med den 10 september 2015.

Intresset för mat och dryck har aldrig varit så stort och intresset och kunskapen kring råvaror och deras ursprung blir allt större. Svenskar tillhör dessutom det folk som dricker mest kaffe och whisky i världen, ändå är få insatta i hur man konsumerar dryckerna tillsammans. Avecen är en lika god som uppskattad kombination men kunskapen kring hur man på bästa sätt kombinerar kaffe och whisky är låg. För att visa att avec kan vara ett medvetet val har Highland Park och da Matteo gått samman för att förhöja upplevelsen. Samarbetet mellan whiskytillverkaren och kafferostaren är lika genuint som naturligt då processerna kopplat till framtagandet och kulturen påminner väldigt mycket om varandra. Det handlar om passion, yrkesstolthet, råvarorna och personerna bakom produkten.

”Redan innan da Matteo blev utnämnda till Sveriges bästa kafé av White Guide, har de varit kända för sin kvalitetsmedvetenhet, precis som Highland Park. De rostar alla bönor själva och har ett nära samarbete med kaffeodlarna. Vi bryter all vår torv själva och vänder malten för hand för bästa resultat. Ju mer vi lärde oss om kaffe, desto tydligare blev likheterna. Avecens resa har bara börjat”, säger, Johanna Malmgren, Brand Manager på Edrington.

Dark Origins är en whisky med både rökighet och sötma. För att identifiera vilket kaffe som passar bäst åkte Martin Markvardsen, Highland Park Brand Ambassador, till da Matteos rosteri i Göteborg för att träffa rosterichef Christian Gullbrandsson. Tillsammans genomförde de en provning som resulterade i valet av den ultimata doft- och smakprofilen för kaffet.

”Det är bland det häftigaste jag har upplevt, att tillsammans med en så smaksäker person hitta det perfekta komplementet till en fantastiskt god whisky. Vi provade 18 olika kaffesorter och – otroligt nog – pekade vi ut exakt samma. Det är dags att upphöja avecen och visa hur fantastisk kombinationen kaffe och whisky kan vara”, säger Christian Gullbrandsson, rosterichef på da Matteo, Nordens bästa kafferosteri 2014 enligt Nordic Roaster Forum och Sveriges bästa kafé 2015 enligt White Guide.

Kaffet
Kaffet från Ricardo Perez Barantes gård, Zarcero, i mellersta Costa Rica har odlats under idealiska förhållanden i en region som verkar vara skapad för kaffeodling: en genomsnittlig temperatur på 21 grader, närmast konstant luftfuktighet på 81% och höjder på 800-1700 meter över havet. Zarcero, som ligger på 1700 meters höjd, sköts till perfektion av Ricardo och hans familj. De är dedikerade till specialkaffe och väldigt stolta över att leverera kaffe av denna höga kvalitet - något som självklart märks i koppen. Detta är ett fantastiskt kaffe - fylligt och sött med toner av torkad frukt och karamell.

Highland Park Dark Origins
Highland Park Dark Origins är inspirerad av destilleriets mytomspunna grundare, Magnus Eunson. Whiskyn har lagrats på 80 % first fill sherry casks, vilka är upp till tio gånger så dyra som andra fat och ger Dark Origins sin naturligt mörka färg. Doften rymmer kryddiga toner från sherryfaten, rostade hasselnötter och bakade äpplen. Smaken är välbalanserad med en lätt rökighet, maraschinobär och varm mörk choklad. Finishen är långvarig med inslag av sötma och lätt rökighet.Dark Origins presenteras i en iögonfallande mattsvart flaska med tillhörande svart presentförpackning och finns i Systembolagets beställningssortiment artikelnr 85129 och kostar 549 kr. Alkoholhalt: 46,8%

Da Matteo
da Matteo Kaffeaktiebolaget föddes 2003 som ett kafé på Marstrand. Idag har man fyra kaféer, kafferosteri, bageri och brödbutik, alla i hjärtat av Göteborg. Kärnan i samtliga verksamheter är hantverk och detta tillsammans med framåtanda och nyskapande skapar kreativa mötesplatser på kaféerna och spännande produkter från rosteri och bageri. da Matteo Kafferosteri vann 2014 tävlingen Nordic Roaster och utsägs därmed till Norden bästa kafferosteri.

Highland Park
Highland Park grundades 1798 på Orkney och är en av de mest avlägsna whiskydestillerierna i världen. I över 200 år har Highland Park kombinerat gamla traditioner med hantverkskunnande för att åstadkomma perfektion. Med det prisvinnande sortimentet är Highland Park en av världens mest uppskattade single malts. Sverige är det land där det dricks mest Highland Park per capita i världen. (IWSR)

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Malmgren, Brand Manager, Edrington. 070-226 22 60
johanna.malmgren@edrington.se

Christian Gullbrandsson, Rosterichef, da Matteo. 0761-99 21 53
christian@damatteo.se

På den nordiska marknaden har Edrington även en rad strategiska partnerskap och distribuerar varumärken som; Laphroaig, Jim Beam, Sourz, Makers Mark,  Courvoisier, Piper-Heidsieck Champagne, Drambuie, Stolichnaya Vodka med flera.