HIGHLAND PARK SLÄPPER SINGLE CASK BARA FÖR SVERIGE

HIGHLAND PARK SLÄPPER SINGLE CASK BARA FÖR SVERIGE

De två solstånden inträffar på årets kortaste respektive längsta dag. Den senare inträffar på våren, i juni, och sammanfaller ofta med midsommar. Vintersolståndet däremot, inträffar i december och beror på att jordaxeln lutar som mest från solen. Detta innebär att solen står som längst på det norra halvklotet. I år infaller vintersolståndet den 21 december och inför detta lanserar Highland Park specialbuteljeringen Highland Park Single Cask Vintersolståndet.

Vintersolståndet innebär årets kortaste dag och på Orkneyöarna norr om det skotska fastlandet, där Highland Park har sitt destilleri, är det tradition att fira vintersolståndet. Det finns nämligen ett ljust synsätt på denna mörka dag. På huvudön finns Maeshowe, en stor gravkammare från stenåldern som finns med på UNESCOS världsarvslista. Under vintersolståndet brukar de sista kämpande solstrålarna riktas rakt in genom ingången och lysa upp den mörka kammaren, ett fenomen som för många har en symbolisk betydelse. Solens nedgång innebär slutet på årets kortare dag och följaktligen att vi går mot ljusare tider med längre dagar. Att solens sista strålar riktas mot kammaren anses alltså inte vara en slump utan ses som symbolen för att livet kommer åter. Detta tycker Highland Park är värt att fira!

Whiskyn är lagrad i 15 år, den destillerades 2001 och buteljerades 2017. Alkoholhalten ligger på 59 % och ger en distinkt whisky med tydliga inslag av fat, frukt, sötma och malt. Doften bjuder på smörkola och choklad blandat med len vanilj och aprikos i en balanserad symfoni. Smaken är rik och fyllig där en lätt ton av rök balanseras upp av en fruktig sötma. Finishen är lång och lite pepprig med en behagligt mild rökighet.

Med lanseringen av Vintersolståndet vill Highland Park fortsätta belöna sina trogna svenska fans. Varumärkets single cask-buteljeringar är mycket eftertraktade och brukar sälja slut på nolltid. Årets utgåva kommer i en förpackning gjord av säckväv som försluts med läderband.

I samband med släppet av Highland Park Vintersolståndet lanserar varumärket även två andra Single Cask-whiskys på den svenska marknaden; Highland Park Single Cask Bottled for Dalecarlia, som är exklusivt framtagen för whiskyklubben SMAD, och Highland Park Single Cask Bishop William The Old, framtagen för The Bishops Arms, som kommer att säljas exklusivt på The Bishops Arms restauranger runtom i Sverige.

Vintersolståndet tasting notes:
FÄRG: Naturlig färg i djup bärnsten.
DOFT: Balanserade toner av smörkola och choklad. Torkad frukt, aprikoser och len vanilj blandas med doften av ljunghonung.
SMAK: Toner av fat möter frukt och sötma följt av malt och en fyllighet mot slutet.
FINISH: Lång, jordig och lite pepprig med en elegant rökighet.

Antal flaskor: 538 st.
Ålder: 15 YO