Spritmuseet och Highland Park bjuder in till whiskyupplevelse i unik spegelbox

Spritmuseet och Highland Park bjuder in till whiskyupplevelse i unik spegelbox

Nu har The Box på Spritmuseet på Djurgården i Stockholm invigts - en fristående glaskub som invändigt är täckt av speglar. Med hjälp av bild, ljus och ljud tas besökaren med på en resa genom olika miljöer och intryck och simulerar smaksensationen av en 18-årig Highland Park whisky.

– Tanken med The Box är att låta besökaren uppleva Highland Park på ett annorlunda sätt. I en traditionell whiskyprovning ligger fokus ofta på smak och doft men ibland räcker inte det för att beskriva hela smakpaletten. The Box låter besökaren istället använda alla sina sinnen och ger en mer komplett upplevelse, säger Marcus Brand, Nordic Brand Manager på Edrington Sverige.

Konceptet The Box har hämtat inspiration från några av världens främsta konstgallerier. Det rörliga innehållet har tagits fram i sammarbete med en ljus- och ljudstudio som skapat en miljö där gränsen mellan verklighet och fantasi suddats ut och där den visuella effekten blir oändlig. Konceptet är framtaget av United Media Group på uppdrag av Highland Park, som distribueras av Edrington Sverige.

– The Box är ett sensationellt sätt att upptäcka whisky på som aldrig tidigare har gjorts i Sverige. Tanken är att rummet ska fungerar som en slags simulator som förstärker varje känsla och intryck, och skapar en väldigt intensiv upplevelse, säger Marcus Brand.

Besöksinformation
The Box står utanför Spritmuseet på Djurgården i Stockholm fram till november. Museet har öppet varje dag mellan klockan 10-17 och 10-20 på tisdagar. I biljettpriset om hundra kronor ingår även ett glas 18-årig Highland Park whisky.

För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Brand, Nordic Brand Manager, Edrington Sverige, +46 8 440 83 00, marcus.brand@edrington.se

Edrington Sweden AB är ett försäljnings- och distributionsföretag i vin- och spritbranschen, tidigare känt som Maxxium Sweden AB. Edrington Sweden har ägts av The Edrington Group i Skottland sedan april 2009, då dessa tillsammans med Beam Global Spirits & Wine ingick i ett gemensamt distributions- och försäljningssamarbete. Edrington är ett av de ledande internationella företagen inom premiumsprit, med varumärken som The Famous Grouse, The Macallan, Highland Park, Cutty Sark och Brugal Rom.