Stjärnkockar skapar pralin med Brugal 1888

Stjärnkockar skapar pralin med Brugal 1888

Thomas Sjögren, Oskar Samuelsson och Conrad Tyrsén har teamat upp och har tillsammans med Brugal 1888 tagit fram en unik chokladpralin, speciellt framtagen för att passa ihop med drycken.

Inför vintersäsongen har Brugal 1888 valt att lyfta sin premiumrom genom att ta vara på den gamla trogna vänskapen som finns mellan rom och choklad. För att förfina relationen mellan de två vännerna har Brugal 1888 tagit hjälp av stjärnkockarna Thomas Sjögren och Oskar Samuelsson tillsammans med stjärnkonditorn Conrad Tyrsén på Bageri BAK. I pralinen de tagit fram möts runda aromatiska toner från örten myskmadra tillsammans med blommighet från körsbärsolja och sötma från kola. Det är sötman och blommigheten i pralinen som skapar under för finsmakarens smaklökar.

För att uppleva smaksymbiosen till max serveras pralinen tillsammans med Brugal 1888, och i ett första steg kommer kombon endast finnas på utvalda ställen exklusivt runt om i landet, däribland på restaurang Grano, Stora Hotellet Fjällbacka och Dorsia. För de som vill testa pralinerna hemma, så finns dom att köpa hem hos Bageri Bak på Söndagsvägen 3 i Farsta, 1 st för 35 kr eller 3 st för 90 kr.

- Det är inte något nytt för någon att olika spritdrycker eller i det här fallet rom, passar ihop med choklad. Vi vill fira den vänskapen genom att låta experterna skapa en pralin där magi för smaklökarna uppstår. Om man intresserar sig för foodpairing så är detta en upplevelse i sig, säger Isac Melander, Global Brand Ambassador på Edrington.

Om Skaparna Bakom Pralinen
Thomas Sjögren
Thomas Sjögren vann Årets Kock 2015 och driver även, tillsammans med Goldrest AB, restaurang Grano och Stora hotellet Fjällbacka. Han har nu även tagit över Hällsnäs Hotell & Restaurang i Mölnlycke och driver Skäret Smögen.

Oskar Samuelsson
Oskar Samuelsson idag chefskock på restaurang Dorsia, kommer senast från en tjänst hos den kända restaurang Kadeau i Köpenhamn och dessförinnan med ett flerårigt förflutet som köksansvarig på restaurang Fäviken Magasinet i Järpen, båda förärade med två Michelinstjärnor för sin kokkonst.

Conrad Tyrsén
Det är på Conrads Bageri ”BAK” trion har tagit fram den magiska pralinen. Conrad vann årets konditor 2009 och har även varit hjärnan bakom desserter till nobelmiddagen och bröllopstårtan till kronprinsessan Victorias bröllop.

Vad är myskmadra och körsbärsolja?
Myskmadra som används i receptet är en vanlig växt i den svenska floran, oftast i någon blandskog, lund eller ravin. Den går också att odla hemma i trädgården. Myskmadra används ofta som krydda i till exempel vin, likör, te och har en stark och ljuvlig arom. Om det inte är säsong för färsk myskmadra, så kan man lätt på internet hitta återförsäljare av torkad myskmadra, oftast på dryckesrelaterade sidor och webbutiker.

Körsbärsolja är mycket riktigt som det låter en olja gjord på körsbärsblommor. Oljan finns ibland att hitta i diverse hälsobutiker då den förutom sin arom är rik på antioxidanter och vitaminerna A och E. Den har en doft av marsipan och är även bra för att smörja in huden med.

Om Brugal 1888
Det hemliga familjereceptet har gått i arv från generation till generation. Don Andres Brugal Montaner flyttade till Dominikanska republiken med en idé: att fullända konsten att göra rom. År 1888 föddes företaget Brugal – och legenden om Brugal. Nästan 130 år senare tillverkas romen fortfarande av familjen Brugal. Endast familjemedlemmar kan bli en "Maestro Ronero".

Brugal 1888 destilleras inte bara en gång, inte två gånger, utan i oändlighet, vilket betyder att Brugal alltid består av den renaste renaste sprit. Lagringsfaten är handplockade av våra Maestros Roneros för att få till rätt typ av karaktär, genom ålder och härkomst – endast de allra bästa ekfaten används, från till ex-bourbonamerikanska till ex-sherryeuropeiska.

Med toner av vanilj, röda frukter och kola sammanflätade med kakao och naturlig ekkrydda är Brugal 1888 en underbart inbjudande rom som är len, full av smak och perfekt balanserad.

Pris: 549 kr
Artikelnummer: 590
Alkoholhalt: 40%
Glasflaska: 700 ml

För mer information, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Edringtons kommunikationsbyrå Shomei
kalle.l@shomei.se

Isac Melander
isac.melander@edrington.com

Edrington Sweden AB är ett försäljnings- och distributionsföretag i vin- och spritbranschen. Edrington är ett av de ledande internationella företagen inom premiumsprit, med varumärken som The Famous Grouse, The Macallan, Highland Park, The Glenrothes, Cutty Sark och Brugal Rom.

På den nordiska marknaden har Edrington även en rad strategiska partnerskap och distribuerar varumärken som; Laphroaig, Jim Beam, Sourz, Makers Mark,  Courvoisier, Piper-Heidsieck Champagne, Galliano, Bols likörer med flera.