Sveriges minsta och dyraste 40-åring från Highland Park

Sveriges minsta och dyraste 40-åring från Highland Park

Här är två av Highland Parks finaste whisky. Highland Parks 40 Years är Sveriges minsta och en av dem dyraste 40-åriga whisky som går att köpa på Systembolaget. Den andra, Highland Park 25 Years, blev i mars utsedd till en av världens mest välsmakande. Med sitt nordiska vikingaarv adderar de historisk känsla till våra svenska högtider och exklusiviteten gör ljumna sommarkvällar extra minnesvärda.  Båda produkterna finns på Systembolaget.

Den kommande svenska högtiden midsommar går tillbaka till 1200-talet. Under samma period gjorde de nordiska vikingarna intåg på Orkney-öarna utanför Skottland. De lämnade tydliga avtryck på platsen där Highland Parks destilleri har legat sedan 1798. Dess nordiska arv gör att de passar bra till kommande svenska sommarhögtider och vackra grillkvällar. Eller prova med exklusiv mörk choklad eller pekannötpaj.

En av Sveriges mest exklusiva whisky

Highland Park 40 Years är en av Sveriges dyraste whisky per centiliter. Likt alla singel malts är den en blandning av olika årgångar som har lagrats tillsammans, där den yngsta årgången har lagrats i 40 år på ekfat. Övriga årgångar är äldre än så. Alkoholhalten på 48,3 % gör den rik på smak. Highland Park 40 Years är beställningsvara på Systembolaget och kostar 895 kr för 5 cl. Den kommer i en exklusiv trälåda. Beställningsnummer 74838.

·  Utseende: Rikt kopparröd.

·  Doft: Kryddig och aromatisk med grund av mogna frukter, muskot, kanel, citronskal och den mörkaste av mörk choklad.  I och med att man återanvänder faten bibehålls den rökiga smaken, även efter 40 år på träfat.

·  Palett: Vacker balans med hint av söt kola, mörk choklad, mogna körsbär, honung, soltorkat apelsinskal och en doft av rökt ljung.

·  Finish: Rik, lång, elegant, rökig och överraskande söt. Smaken ligger kvar på tungan i en evighet…

En av världens mest välsmakande whisky

Highland Park 25 Years är den första spritsorten som någonsin fått 100 poäng av 100 i den prestigefyllda tävlingen The Ultimate Spirit Challenge som hölls i New York i mars. Ingen spritsort har någonsin tidigare tilldelats full pott. Highland Park 25 Years, 70 cl, har en alkoholhalt på 45,7 % och kostar 2 199 kr på Systembolaget, nr 70135.

·  Utseende: Mörk, gyllenröd och klar.

·  Doft: Väldigt rik, mogen ek, choklad, fudge

·  Palett: Full, rik på smak, len honung, nötig kola

·  Finish: Rik, lång, elegant, rökig och överraskande söt för sin ålder.

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Brand, Brand Manager Highland Park, tel: 08-440 83 00

marcus.brand@edrington.se

För högupplösta bilder:

Se gärna även:

www.edrington.se

www.highlandpark.co.uk

Edrington Sweden AB är ett försäljnings- och distributionsföretag i vin- och spritbranschen, tidigare känt som Maxxium Sweden AB. Edrington Sweden har ägts av The Edrington Group i Skottland sedan april 2009, då dessa tillsammans med Beam Global Spirits & Wine ingick i ett gemensamt distributions- och försäljningssamarbete. Edrington är ett av de ledande internationella företagen inom premiumsprit, med varumärken som The Famous Grouse, The Macallan, Highland Park, Cutty Sark och Brugal Rom.