THE MACALLAN OCH CIRQUE DU SOLEIL I UNIK SAMPRODUKTION MED SENSORISKA UPPLEVELSER I SAMBAND MED THE MACALLANS 200-ÅRSJUBILEUM

• För att fira sitt 200-årsjubileum bjuder den välkända skotska whiskytillverkaren The Macallan in Cirque du Soleil till The Macallan Estate i Speyside, Skottland.
  • The Macallan vill skapa en unik upplevelse som förenar The Macallans oöverträffade hantverkskunnande inom whiskytillverkning med Cirque du Soleils fulländade scenkonst.
  • Föreställningen Cirque du Soleil Spirit är en berättelse inspirerad av de skotska högländerna där åskådaren förflyttas till en mycket speciell och oväntad värld.
  • Cirque du Soleil Spirit visas måndag till lördag under perioden 9–31 maj 2024.

The Macallan har tillsammans med Cirque du Soleil skapat en unik, dramatiserad föreställning som ämnar att ge åskådarna en oförglömlig upplevelse. När The Macallan och Cirque du Soleil, båda oslagbara mästare inom sina respektive områden – whiskytillverkning och scenkonst – förenas i ett konstnärligt samarbete som detta uppstår en särskild magi som ger besökaren en upplevelse utöver det vanliga.

Föreställningen kommer att visas på The Macallan Estate, det 485 tunnland stora godset i Speyside i de skotska högländerna där destilleriet är beläget. Det natursköna landskapet som omger platsen utgör en unik kuliss som kompletterar och förstärker den medryckande berättelsen. Föreställningen visas måndag till lördag kl. 20.30 under perioden 9-31 maj 2024.

2024 är ett viktigt år för The Macallan, eftersom vi firar vårt 200-årsjubileum. Två ikoniska varumärken vars gemensamma nämnare är nytänkande och innovation förs genom detta samarbete samman i en unik föreställning som hämtat inspiration från de skotska högländerna och vårt varumärkes historia. Vi välkomnar gäster från hela världen till vårt gods för att se denna spektakulära och hisnande föreställning som i kombination med en särskild whiskyprovning kommer att ge besökarna en unik upplevelse helt i The Macallans anda, säger Jaume Ferràs, konstnärlig ledare på The Macallan.

Cirque du Soleil Spirit tar med gästerna på en resa genom skiftande miljöer förmedlade med olika känslo-, doft-, smak- och ljudupplevelser. Det är en nervkittlande föreställning med fascinerande scenografi som förmedlar idén om att människan behöver återknyta till naturen för att få kraft att skydda den. Föreställningen kombineras med whiskyprovning på The Macallan Estate.

Föreställningen handlar om Davonna som agerar andlig väktare för de skotska högländerna, och en ung målerikonstnär vid namn Ayla. Ayla, som är dotter till en uppskattad whiskytillverkare, har i åratal försökt återskapa en nyans av rött som påminner henne om hennes far. Davonna tar med Ayla på ett äventyr djupt in i naturen i det majestätiska landskapet och längs vägen möter de en rad sagoväsen från den skotska folktron.

Cirque du Soleil Spirit är resultatet av ett spektakulärt samarbete som bygger på ömsesidig respekt. Genom samarbetet har vi skrivit en berättelse där vi lyckats lyfta fram styrkorna hos våra respektive varumärken och skapa en spektakulär föreställning som betonar vikten av att leva i harmoni med naturen. Genom denna föreställning välkomnar vi gästerna till en omvälvande upplevelse i hjärtat av The Macallan Estate och dess tidlösa skönhet, säger Marie-Hélène Delage, konstnärlig ledare på Cirque du Soleil.

För mer information, vänligen kontakta:
Spyros Kontostanos
Senior Brand Manager The Macallan Nordics & Germany
spyros.kontostanos@edrington.com

Länk till The Macallans nyhetsrum: Här.

Information om föreställningen:
Plats: Macallan Estate i Speyside, Skottland.
Datum: 9–31 maj 2024 med ett evenemang per dag (ej söndagar).
Pris: 200 GBP per person.
Tid: 20:30 – 22:30.
Länk till biljetter: Här.

OM THE MACALLAN
The Macallan är världsberömt för sin exklusiva single malt-whisky. Tvåhundra år har gått sedan grundaren av The Macallan, Alexander Reid, år 1824 destillerade den första omgången whisky i sitt destilleri i Speyside, Skottland, och därmed inledde den skotska single malt whisky-traditionen.

Kännetecknande för The Macallan är deras hantverksskicklighet och hängivna arbete för hög kvalitet. Ett bevis på att The Macallan behärskar whiskytillverkningen till fullo är den utsökta kvalitet som kännetecknar all whisky från The Macallan. Bland annat får whiskyn sin distinkta karaktär från sherryfat som på ett naturligt sätt ger whiskyn dess karakteristiska färgton. Macallan-destilleriet har designats av internationellt erkända arkitekter som hämtat inspiration från de skotska bergen som omger det 485 tunnland stora godset.

De senaste 200 åren har bara varit inledningen på en whiskytradition som kommer att leva vidare en lång tid framöver. Det är en resa genom tidsepoker. Detta är The Macallan, 200 år ung.

Tillverkad utan kompromisser. Vänligen avnjut The Macallan på ett ansvarsfullt sätt.

Mer information finns på www.themacallan.com, där du också kan bli medlem i The Macallan Society och lära dig mer om historien bakom whiskyn.

OM CIRQUE DU SOLEIL ENTERTAINMENT GROUP
Cirque du Soleil Entertainment Group är världsledande inom liveunderhållning och har under fyra decennier arbetat med att på olika kreativa sätt tänja på fantasins gränser. De skapar underhållning på olika sätt, till exempel genom multimediaproduktioner, engagerande upplevelser och evenemang. I 40 år har Cirque du Soleil Entertainment Group gjort världen ljusare genom sin konstnärliga och kreativa underhållning som utmanar verkligheten och definierar standarden för hela underhållningsbranschen.

Sedan 1984 har mer än 400 miljoner människor i 86 länder på 6 kontinenter inspirerats av Cirque du Soleil. Det kanadensiska företaget sysselsätter nu mer än 4000 personer, däribland 1200 artister från 80 olika länder.

Mer information om Cirque du Soleil Entertainment Group finns på cirquedusoleil.com.