The Macallan utmanar traditionen med ny innovativ whiskyserie baserad på färg

The Macallan utmanar traditionen med ny innovativ whiskyserie baserad på färg

The Macallan är en av världens mest prisbelönta och populära single malts, mycket på grund av lagringen på sherryfat, som i många whiskyentusiasters ögon gör The Macallan unikt i förhållande till resten av whiskymarknaden. Genom den nya 1824-serien, som anger naturliga färgnyanser och fatkaraktär som preferens snarare än ålder, utvecklar man nu hantverket. Först ut i serien är The Macallan Amber.

Att inte utgå från ålder ger whiskymakarna på The Macallan större valmöjlighet när de bäst lämpade faten ska väljas ut, eftersom de då inte behöver begränsa sig vid ett visst åldersspann utan kan välja de fat som är bäst lämpade, har bäst kvalitet och ger bäst karaktär.

Åldern är alltså inte i huvudfokus, utan fatens karaktär och de naturliga färgnyanserna. Just detta är det som till slut alltid ger whiskyn dess unika smak och karaktär. Ålder säger bara hur länge en whisky har lagrats.

– Att använda färg för att utveckla och definiera en whisky skiljer sig väsentligt från den konventionella åldersangivna whiskyn, säger Marcus Brand, Nordic Brand Manager på Edrington.  Med 1824-serien utmanar The Macallan den traditionella synen och uppfattningen om betydelsen av ålder kopplat till kvalitet.

Bob Dalgarno som är Whisky Maker på The Macallan har skapat den nya 1824-serien där de fyra olika whiskysorterna Gold, Amber, Sienna och Ruby har en tydlig egen karaktär, färg och smak, beroende på vilka av sherryfaten som använts. De tre utförandena som kommer till Norden är Amber, Sienna and Ruby, namn som reflekterar den faktiska drycken i flaskan. Amber är sedan den 1 mars först ut på den svenska marknaden.

The Macallan Amber har en frisk smak av gröna äpplen och citron med inslag av kanel, ingefära och lätta ektoner. Doften karaktäriseras av blommighet, citrus, vanilj och nyskördade sädeskorn, som sedan övergår till russin och kanderade äpplen.

Artikelnummer: 441
Pris: 499 kr