Upptäck The House of Suntorys historia och deras 100-årsjubileum av whiskytillverkning

The House of Suntory, grundades 1923, firade under 2023 sitt 100-årsjubileum och för att hedra denna milstolpe släppte de flera whiskies i limiterad upplaga som är en tydlig representation av deras unika japanska hantverksskicklighet och noggranna blandningskonst. Några av de whiskies som kommer att lanseras i begränsad upplaga är Yamazaki 18-årig Mizunara, Hakushu 18-årig Peated Malt och Hibiki Japanese Harmony 100-årsjubileumsetikett.

'Hakushu och Yamazaki whiskies är gåvor från vår historia som gått i arv genom generationer,' sa femte generationens Chief Blender Shinji Fukuyo. 'Det är passande att släppa limited editions i samband med denna otroliga milstolpe, då de representerar vår obevekliga strävan efter kvalitet och symboliserar vårt löfte att föra vår filosofi vidare under de kommande hundra åren och längre.'

Jubileumswhiskyn från House of Suntory som kommer till Sverige är följande:

Yamazaki 18YO Mizunara 100th Anniversary Edition
Pris: 15 900 kr
Tillgänglighet: 36 flaskor i tillfälliga sortimentet
Nr: 4156001
Lanseringsdatum: 1 februari 2024

Hakushu 18YO Peated Malt 100th Anniversary Edition
Pris: 12 500 kr
Tillgänglighet: 54 flaskor i tillfälliga sortimentet
Nr: 4155901
Lanseringsdatum: 22 februari 2024

Hibiki Japanese Harmony 100th Anniversary Edition
Pris: 2 495 kr
Tillgänglighet: 360 flaskor i beställningssortimentet
Nr: 8514401
Lanseringsdatum: 31 januari 2024

The House of Suntorys historia började med etableringen av Yamazaki Distillery år 1923 - det första och äldsta maltwhiskydestilleriet i Japan. The House of Suntorys grundare Shinjiro Toriis 100-åriga arv började med en dröm att 'skapa en originaljapansk whisky välsignad med rikedomarna från den japanska naturen och hantverket,' en vision som hans sonson Shingo Torii fortsätter att förvalta idag på Yamazaki och dess destillerier över hela landet. Sedan grundandet har The House of Suntory producerat whisky av världsklass och är kända för Yamazaki, Hakushu, Chita, Kakubin, Hibiki, Suntory Whisky Toki och Ao, samt Roku Gin och Haku Vodka.

För mer information, besök vår hemsida: The House of Suntory

Om The House of Suntory
    Sedan 1923 har Suntory varit välkänt som en pionjär inom japansk whisky för sitt House of Master Blenders och deras konst av blandning. Grundaren Shinjiro Torii byggde Japans första maltwhiskydestilleri i Yamazaki, och Suntorys arv fortsatte med Toriis son och Suntorys andra Master Blender, Keizo Saji, som fortsatte att etablera destillerier inklusive Hakushu Distillery. Medan generationerna av Suntorys mästare inom blandning fortsätter arbetet, förblir Suntory Whisky engagerade i arv och innovation. The House of Suntory har utsetts till Årets Destilleri fyra gånger vid International Spirits Challenge i London, Storbritannien (2010, 2012, 2013, 2014).

Suntory Whiskies är subtila, förfinade och komplexa. Portföljen inkluderar Yamazaki, Hakushu, Chita, Kakubin, Hibiki, Suntory Whisky Toki och Ao. The House of Suntorys portfölj erbjuder också Roku Japanese Gin och Haku Japanese Vodka. Skapade av japanska ingredienser av mästarkonstnärerna hos The House of Suntory representerar Roku Gin och Haku Vodka naturen och själen hos Japan. The House of Suntory är en del av Beam Suntory, en världsledande tillverkare av premiumspirits. För mer information om Beam Suntory, våra varumärken och vårt engagemang inom socialt ansvar, besök www.beamsuntory.com och www.drinksmart.com.

Mirja Pulkkinen

Nordic Brand Manager Beam Suntory