Neat Table Lo - Design Thomas Eriksson

Neat Table Lo - Design Thomas Eriksson

När rumsytan är begränsad behövs lösningar som tar till vara på varje centimeter. NEAT Lo är ett skrivbord som har precis rätt proportioner och egenskaper för att ge dig en effektiv arbetsyta där det behövs. NEAT Lo känns igen för sin lätta struktur med stålstativ och bordsskiva i trä som kan kombineras i färg, och med laddningsuttag och en elegant sarg i framkant, utgör den en efterlängtad vidareutveckling av NEAT serien.

“NEAT serien har utvecklats från ett fast förvaringskoncept till att bli mer lekfullt, där användaren själv kan välja och kombinera ur serien för att skapa flexibla rum i rummen. Till grund för seriens varianter av bord finns en tydlig lätthet med en fin linjeföring i designen, både i skivan och stativen. Formen är också ett resultat av smart materialanvändning, ingen beståndsdel ska vara för komplicerad och tung, inte heller tjockare än vad den behöver vara för att spara på resurser. Vår tanke med den här serien har aldrig varit att den ska anpassas till en specifik miljö. Det har varit viktigt för oss att göra möbler som vi även skulle kunna använda hemma, och NEAT Lo är ett skrivbord som verkligen passar in överallt, oavsett om det är i ett hotel, kontor, eller sovrum.

Vi har arbetat med Edsbyn i många år och det är väldigt spännande att nu vara en del av en nylansering med ny identitet, fler formgivare och utökad kollektion. Edsbyn äger ett fint industriellt hantverk där man successivt gått från planmöbler till även stoppade möbler för att kunna leverera ett komplett rum. Det är fantastiskt att vi har ett möbelföretag med en så pass lång och genuin historia som Edsbyn i Sverige.” - Thomas Eriksson

BIO
Thomas Eriksson Arkitektkontor (TEA) grundades i Stockholm 1988. Sedan start har TEA genomfört projekt i olika skalor i unika miljöer i hela Sverige, som privatvillan Älgö (2012) i Stockholms skärgård, Mackmyra Destilleri (2011) och bostäder Haga Norra, Solna samt fastighetsutveckling för Swedavia Real Estate. Inredningsuppdragen rör ofta platser med höga krav på funktion och kvalitet, som SAS Lounger, kontor och globala Experience Centers för Ericsson och Apoteket Hjärtats butiker. Arkitekten Thomas Eriksson har även ritat prisbelönta produkter och möbler för producenter som Cappellini (IT), Ikea och Asplund, med verk i de permanenta samlingarna hos MoMA i New York, Nationalmuseum – Sveriges konst och designmuseum och Nasjonalmuseet i Oslo.

-----------------

When the floor space is limited you need solutions that can make use of every inch. NEAT Lo is a desk with the right proportions and features to give you an effective workspace where it is needed. NEAT Lo is recognisable for its light structure with a metal leg frame and table top in wood, which can be combined in different colours, and with electrical outlets and an elegant apron up front, this table is a long awaited addition to the NEAT series.

“The NEAT series have evolved from being a fixed storage concept to become more playful, where the user can choose and combine parts from the series to create flexible rooms within the room. The different tables in this series are characterised by their clear lightness and delicate profile of the table top and leg frame. The shape is also the result och an economic use of materials, no component should be too advanced or heavy, and not thicker than necessary to save resources. We never made this series to be used in a specific environment. It has been important for us to design furniture which also could be used at home, and NEAT Lo is a desk which really fits in everywhere, no matter if it is in a hotel, office or bedroom.

We have worked with Edsbyn for many years and it is very exciting to now be a part of a relaunch with a new identity, more designers and an expanded collection. Edsbyn owns a great craftsmanship in industrial production, which has gradually moved from flat pack furniture to also include soft seating in order to deliver complete interiors. It is fantastic that Sweden has a furniture company with such

a long and genuine heritage as Edsbyn.” - Thomas Eriksson

BIO

Thomas Eriksson Arkitektkontor (TEA) was founded in Stockholm in 1988. Since its inception, TEA has worked on projects in different scales and unique environments all over Sweden, like the summer home Villa Älgö (2012) in the Stockholm archipelago, Mackmyra Destilleri (2011), city blocks Haga Norra in Solna and property development for Swedavia Real Estate. Their interior projects often concern environments with high demands on functionality and quality, such as the lounges for SAS, offices and global Experience Centers for Ericsson, and stores for Apoteket Hjärtat. The architect Thomas Eriksson has also designed award winning products and furniture for producers like Cappellini (IT), Ikea and Asplund, with works in the permanent collections at MoMA in New York, Nationalmuseum – Sweden’s Museum of Art and Design and Nasjonalmuseet in Oslo.

Louise Björklund

Commercial Communicator +46 76 535 75 25