Nya Edsbyn | New Edsbyn

Nya Edsbyn | New Edsbyn

Under Stockholm Furniture Fair 6-10 Februari, 2024, i monter A08:16 presenteras nya Edsbyn. Som ett av Sveriges äldsta möbelföretag genomför vi ständigt förändringar för att inte bara följa marknadens utveckling, utan även forma den. Tillsammans med framstående arkitekter och formgivare; Jens Fager, Thomas Eriksson Arkitekter, Luca Nichetto (IT), Mario Ruiz (ES) och Claesson Koivisto Rune, har vi nu tagit fram kollektioner som svarar mot nya beteendemönster i snabbt föränderliga tider. Förnyelsearbetet präglar hela vår verksamhet, med smartare användning av material, en ny varumärkesprofil och slutligen, rekryteringen av en ny VD, Cecilia Sebesta.

Vad som började 1899 som ett litet snickeri i samhället Edsbyn växte till en av Nordens största möbelfabriker, och under åren som gått har verksamheten kännetecknats av vågade nysatsningar. Mellan 1934–1984 producerade vi träskidor till försvaret, vinnare av Olympiska medaljer, och mängder med familjer. Av spillvirket tillverkade vi pinnstolar som användes för att möblera upp folkhemmet. Vi drev länge Sveriges första plywoodfabrik och bemästrade tekniken med formpressning. Detta gav upphov till den innovativa fanersitsen i trästolen Fanett (1955), vilken blev känd genom samarbetet med den finländska formgivaren Ilmari Tapiovaara. Produktion av inredning som fönster och dörrar har kompletterat möbeltillverkningen, och utöver våra kollektioner för hemmet har vi levererat förvaringssystem och kontorsmöbler till företag, myndigheter och institutioner. Vi mötte internet vid millennieskiftet med elektroniska höj- och sänkbara arbetsbord och ställde om oss för att samtidigt bli landets första möbelföretag med en Svanenmärkning (2001). Som ett av Sveriges äldsta möbelföretag, med en fast bas i Edsbyn, kan vi stolt säga att vi varit med och gjort begreppet Svensk Design synonymt med god form och funktion.

Det senaste årtiondet har utmaningarna hopat sig i allt snabbare takt vilket kräver nya ansträngningar. För oss betyder det, precis som förr, att inte bara följa med marknadens utveckling utan även vara med och påverka den, och därför presenterar vi nu ett nytt Edsbyn. Sedan 2011 har vi moderniserat delar av vår kollektion genom framgångsrika samarbeten med formgivarna Jens Fager, Andreas Engesvik (NO) och Thomas Eriksson Arkitekter – som nu får sällskap av Luca Nichetto (IT), Mario Ruiz (ES) och Claesson Koivisto Rune. Tillsammans har vi utvecklat nya sätt att ta hand om vårt spillmaterial och lösningar som svarar mot nya beteendemönster i offentliga och privata miljöer. Det är en kollektion med system- och modulmöbler och starka solitärer som både tekniskt och formmässigt knyter samman Edsbyns rika arv med framtiden.

För att tydligt visa att vi går in i en ny fas har vi uppdaterat vår profil, både fysiskt och digitalt, och den nya identiteten kommer presenteras successivt under 2024. Den första februari 2024 är vi även glada över att presentera Edsbyns första kvinnliga VD, Cecilia Sebesta. Sebesta har i snart två decennier arbetat med framförallt exportförsäljning och etablering för företag som Emeco (US), Walter Knoll (DE) och B&B Italia (IT), och den svenska producenten Kasthall där hon även satt med i den operativa ledningsgruppen. Sebesta är utbildad civilekonom med inriktning strategi från Linköpings Universitet.

--------------------

During Stockholm Furniture Fair 6-10 February, 2024, at stand A08:16 we present a new Edsbyn. As one of Sweden’s oldest furniture companies we are constantly making changes in order to not only follow the progress of the market but also shape it. We have together with the renowned architects and designers; Jens Fager, Thomas Eriksson Arkitekter, Luca Nichetto (IT), Mario Ruiz (ES) och Claesson Koivisto Rune, made collections that responds to new behavioural patterns in rapidly changing times. Our changes can be seen throughout the company, with new smart usage of materials, a new corporate identity, and finally the recruitment of a new CEO, Cecilia Sebesta.

What began in 1899 as a small carpentry in the community of Edsbyn, grew in to be one of the largest furniture factories in the Nordics, and over the years our work have been characterised by progressive endeavours. Between 1934–1984 we produced wooden skis for the Ministry of Defence, Olympic gold winners and families. Out of the waste material we manufactured pin-back chairs, which were used to furnish the Swedish welfare state. For many years we operated Sweden’s first plywood factory and mastered the technique of formpressed wood. This contributed to the innovative veneer seat for the wooden chair Fanett (1955), which became widely recognised through the collaboration with the Finnish designer Ilmari Tapiovaara. The production of interiors such as doors and windows have supplemented our furniture manufacturing, and besides from our collections for the home, we have delivered storage systems and office furniture to companies, governments and institutions. At the millennium shift we faced the internet with electronic height adjustable tables, and simultaneously remodelled to become the first furniture producer in the country to earn the Nordic Swan Ecolabel (2001). As one of Sweden’s oldest furniture companies, with a firm base in Edsbyn, we can proudly say that we have played a part in making the label Swedish Design synonymous with good form and function.

Challenges have significantly increased this past decade, which in turn demands new efforts. To us this means, just like before, that we want to be a part of shaping the progress of the market and not only follow it, and that is why we now are presenting a new Edsbyn. Since 2011 we have modernised parts of our collections through successful collaborations with designers Jens Fager, Andreas Engesvik (NO) and Thomas Eriksson Arkitekter – who now are joined by Luca Nichetto (IT), Mario Ruiz (ES) and Claesson Koivisto Rune. Together we have developed new ways to handle our waste material and solutions that responds to new behavioural patterns in public and private environments. It is a collection of system- and modular furniture, and strong solitaire pieces, that technically and aesthetically tie the rich heritage of Edsbyn to the future.

To clearly manifest that we are entering a new phase, we have updated our physical and digital profile, and it will be presented gradually during 2024. On the first of February 2024 we are also delighted to present Edsbyn’s first female CEO, Cecilia Sebesta. Sebesta has for nearly two decades worked foremost with international sales and positioning for companies such as Emeco (US), Walter Knoll (DE) and B&B Italia (IT), and the Swedish producer Kasthall, where she also was part of the operative management. Sebesta has a degree in Business and Economics with an orientation in strategics from Linköping University.

Louise Björklund

Commercial Communicator +46 76 535 75 25