Nu jobbar Oskar med att relaxa!

När Oskar Lundberg Pinheiro gick ut gymnasiet 2008 åkte han till Portugal och jobbade i ett år. Han åkte hem för att studera men hoppade av för att utbildningen kändes fel. ”Jag stod utan mark under fötterna, men fick snabbt stöd av en jobbcoach”, säger Oskar.

– Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen och av en slump valde jag Caroline Mohlen från Eductus som jobbcoach. Jag hade inga direkta förväntningar på vad det skulle ge, men blev positivt överraskad. Caroline och Christian, som jag haft kontakt med, är unga och driftiga. De tar tag i saker och det händer alltid direkt, det är inte bara snack.

Fick chansen på Himlabadet

Fem dagar efter att Oskar började hos Eductus ordnade Christian en första jobbintervju åt honom. Det var på en inredningsaffär, och Oskar fick jobb direkt. Han var nöjd men ville jobba fler timmar än företaget kunde erbjuda. Vid ett annat jobbcoachmöte berättade Oskar att det skulle vara kul att jobba på Himlabadet, en äventyrs- och relaxanläggning i Sundsvall. Hans kontaktperson ringde direkt och ordnade en intervju till Oskar senare samma dag.

– Nu jobbar jag där, på relaxavdelningen, och stortrivs, säger Oskar.

Hjälp att komma på vad jag ska bli

– För mig har det handlat mycket om att komma fram till vad jag ska göra, jobba eller studera och i så fall vad. Caroline har verkligen motiverat mig, och hjälpt mig att se konstruktivt på vad jag vill och hur jag ska prioritera och tänka. Sedan har hon ju hjälpt mig med massa praktiska saker som att skriva CV och personliga brev.

Nu har jag bestämt mig att jag ska börja på Spaprogrammet på Örebro Universitet, en tvåårig utbildning. Jag är sanslöst nöjd med hur jag blivit mottagen, avslutar Oskar Lundberg Pinheiro.

• jobbcoach
  • sundsvall
  • förebild
  • ungdomsarbetslöshet