Eskilstuna Energi och Miljö + Eskilstuna Ölkultur = miljövänlig

Två lokala företag med nära produktion, Eskilstuna Energi och Miljö och Eskilstuna ölkultur samarbetar för miljön. Nu kommer Eskilstuna Energi och Miljö göra biogas av den urlakade malten som blir över när ölen från Eskilstuna Ölkultur produceras. Detta är ett av flera steg mot en miljövänligare produktion av öl. Att använda lokalproducerad Bioel från Eskilstuna är ytterligare ett steg.

– Vi vill leverera nytänkande lösningar till våra kunder i Eskilstuna och det är bra att vi kan göra biogas av den urlakade malten. Roligt med ett samarbete där de väljer oss som är en lokal leverantör och att de då tänker på miljön. De kommer även använda Bioel som är lokalt producerad el från kraftvärmeverket (som använder enbart träflis som bränsle) i Eskilstuna, säger Mika Starkensjö,
säljare på Eskilstuna Energi och Miljö.

– Vi har valt Eskilstuna Energi och Miljö som elleverantör av flera goda skäl; Vi är båda lokala företag med nära produktion. Vi har en överenskommelse att de tar emot vår urlakade malt och gör biogas av den. Det betyder att när du dricker vår öl bidrar du till att Skogstorpsbussen går nio turer i veckan på våra bryggningar. Elen vi köper produceras miljövänligt och vinsten går tillbaka till kommuninnevånarna. Dessutom är Eskilstunas vatten av hög kvalitet och en viktig ingrediens i vår öl, säger Anders Olsson, VD för Eskilstuna Ölkultur.

Vid frågor är du välkommen att kontakta:

Anders Olsson, VD Eskilstuna Ölkultur 070-682 90 16

Mika Starkensjö, Säljare, Eskilstuna Energi och Miljö 0700-89 30 13

Fakta om ölkultur i Eskilstuna:

Eskilstuna Ölkultur är ett lokalt mikrobryggeri med sju anställda som producerar 150 000 liter öl 2013. Ölkultur är också en förening med drygt 2 500 eskilstunabor som medlemmar och en pub som är öppen fredag och lördag.