Namnet ReTuna klart på nya centrumet för återanvändning och hållbarhet i Eskilstuna

Sedan hösten 2014 bygger vi en plats för återanvändning/återbruk i Eskilstuna. Området kommer dels att ha en återbruksgalleria och dels en modern återvinningscentral med avlämningsplats för ting som kan återbrukas. Gallerian ska inhysa verksamheter och organisationer med en tydlig återbruks- eller miljöprofil. Målet är att området ska bli ett centrum för bland annat återbruk och hållbarhet. Konceptet går ut på att besökare till återvinningscentralen avlämnar material för återbruk innan de slänger sitt avfall. Materialet kommer att används till och av gallerians verksamheter som i olika steg förädlar det innan försäljning. Exempel på material som kan lämnas in är kläder, möbler, verktyg och andra prylar som kan återanvändas.

För några månader sedan utlyste vi en namntävling för platsen där vi bygger upp ett centrum för återanvändning och hållbarhet. Namnförslagen har varit många (351 st) och en jury har usett namnet ReTuna som det vinnande bidraget.

Vinnaren Tommy Carlsson har under dagen mottagit sitt pris i form av en cykel.

Vid frågor kontakta gärna:

Mattias Hellström, KMA och utredningsingenjör Återvinning Eskilstuna Energi och Miljö,