Uppdaterad information om dricksvattnet i Sundbyholm, Torshälla och Skiftinge

Som tidigare meddelats visade den rutinmässiga vattenprovtagningen vid ett antal provpunkter i Sundbyholm, Torshälla och Skiftinge i Eskilstuna att dricksvattnet har förhöjda halter av bakterier. Prover tagna vid samma tidpunkt vid Hyndevads vattenverk visar att det vatten vi levererar därifrån håller utmärkt kvalitet.

De bakterier som påträffats är så kallade coliforma bakterier. Några spår av de elakare e-coli bakterierna eller clostridum perfingens har inte hittats i proverna.

De halter av bakterier som det rör sig om är lägre än de gränsvärden som finns för dricksvatten från egna brunnar. Det ställs dock högre krav på kvaliteten på det vatten vi levererar genom det kommunala vattenledningsnätet.

Som angivits tidigare genomför vi nu omfattande provtagning och utredning för att lokalisera var i vattenledningsnätet som orsaken till problemet återfinns. De prover vi tagit kommer vi att få provsvaren från under lördagen och då kommer vi att gå ut med den information vi då känner till.

Det finns i nuläget inga indikationer eller prover som tyder på att närliggande områden skulle vara påverkade. Känner man sig ändå orolig kan man naturligtvis alltid följa de rekommendationer som angivits, och koka vattnet.

Information kommer att uppdateras löpande på vår hemsida.

Eskilstuna Energi och Miljö kommer att hålla en Pressträff klockan 16.20 på Kungsgatan 86 i Eskilstuna, lokal Åsikten.