EET har precis inlett ett nytt och spännande samarbete med Backbone gällande distributionen av företagets mobila gaming-enheter på den nordiska marknaden.

Backbone når den nordiska marknaden med EET som distributör

Grundat av 24-åriga Maneet Khaira när han arbetade med spel på Google, lanserades Backbone 2021 och är ett ekosystem utan motstycke där du får praktiskt taget alla speltjänster tillgängliga på ett ställe och nära till hands. Backbones hårdvara och mjukvara säkerställer att streaming av cloud game och core gaming kan ske enkelt och problemfritt. Spelare ansluter helt enkelt en mobil till Backbone One och kan omedelbart spela de stora titlarna i App Store och Apple Arcade; streama spel genom cloud gaming-tjänster som Xbox Game Pass, Nvidia Geforce Now och Amazon Luna; och spela deras Xbox Series X|S, PlayStation 5 och Steam-spel var som helst via remote play.

Hos EET har vi under många år haft ett gediget fokus på den växande gamingbranschen, där vi distribuerar alla möjliga tillbehör till gamingfolket. Det var därför rätt för oss att ingå ett samarbete med ett företag som Backbone, som är med och revolutionerar marknaden för mobilspel. Vi är säkra på att Backbones inträde på den nordiska marknaden kommer att bli en stor framgång och att våra återförsäljare kommer att välkomna varumärket med öppna armar”, säger Mats Holmqvist, Sales Manager Retail, EET Sverige.

Backbone ser också fram emot det nyetablerade samarbetet med EET gällande distributionen av Backbone i Norden.

"Vi är stolta över att ha inlett ett samarbete med EET i syfte att få ut Backbone One till så många nordiska kunder som möjligt. EET:s profil och kapacitet stämmer väl överens med våra ambitioner för regionen där vi strävar efter att etablera oss som det ledande teknologi- och spelföretaget inom det här området”, säger Maneet Khaira, CEO hos Backbone.

Backbone har uppnått några imponerande och betydande resultat sedan lanseringen. Sex månader efter lanseringen började företaget ett samarbete med Microsoft för att få Xbox-spel till iOS-enheter, integrera deras mjukvara och kombinera produkten med Xbox Game Pass Ultimate. I juni 2022 började företaget ett samarbete med spelutvecklaren Blizzard Entertainment för att optimera spelupplevelsen på Backbone när man spelar det nysläppta spelet Diablo Immortal. Senast har Backbone inlett ett samarbete med PlayStation om en PlayStation Edition som är inspirerad av PS5:s trådlösa Dualsense handkontroll. Med lanseringen av en Android-version är Backbone redo att fortsätta sin dominans inom gamingbranschen.

Backbone lanseras i Sverige via Euronics, Elon och CyberPhoto.

Om Backbone

Backbone är ett företag som driver spelstreaming över plattformar på mobila enheter. En överraskande ny upplevelse som förvandlar smartphones till den ultimata spelkonsolen. Backbone är kompatibel med alla spelplattformar, App Store, Play Store, Xbox Game Pass, PS Remote Play, Xbox Remote Play, Nvidia GeForce Now, Apple Arcade, Amazon Luna och andra. Starta spel, streama till Twitch, redigera klipp och chatta problemfritt med vänner, allt med hjälp av Backbone-appen. Anslut helt enkelt handkontrollen till valfri mobiltelefon, tryck på Backbone-knappen för att öppna appen och uppleva spel på en helt ny nivå inom några sekunder.

Om EET

EET är en värdeadderande nisch-IT-distributör inom områdena; Server, Dator- och skrivardelar, Pro AV-lösningar, Övervakning & Säkerhet, Nätverk, Lagring, POS & Auto-ID och Konsumentelektronik.

EET säljer ett brett utbud av ledande varumärken och produkter. Erbjuder mer än 1.000.000 artikelnummer, fördelade på mer än 1.100 olika varumärken som finns representerade i sortimentet, inklusive: HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, Native Union, JLab , Amplifi, Kensington, tado, eSTUFF, Speck, Axis, Hikvision, Bosch, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Danfoss, Datalogic, Coreparts, Gearlab, Dell, Netatmo, Ecovacs, frogblue, SONY, Capture och många andra.

Vi förser leverantörer och kunder med branschledande expertkunskap, intelligenta logistiklösningar, unik säljservice och smarta marknadsföringsverktyg. EET grundades 1986, vi är verksamma på 24 marknader över hela Europa och servar årligen mer än 30.000 köpande återförsäljare. EET Group finns i Birkerød och Ballerup strax norr om Köpenhamn och är moderbolag till alla EET:s säljbolag i hela Europa med totalt ca. 600 anställda.