Från vänster i bild Emil Tigerlantz och Mattias Edenholm

MarTech-bolaget Effektify förvärvar Daybright

Det svenska SaaS-bolaget Effektify förvärvar konkurrenten Daybright. Uppköpet ökar Effektifys marknadsandelar i Sverige markant och tillför kritisk kompetens.

Förvärvet av Daybright markerar en viktig milstolpe i Effektifys tillväxtstrategi och utökar såväl företagets produktportfölj som expertis. Genom att kombinera resurserna och kunnandet från båda företagen kommer Effektify vara ännu bättre rustat att möta annonsörernas behov och leverera banbrytande lösningar för att optimera deras marknadsföringsinvesteringar.

Båda företagen kommer fortsätta verksamheterna under sina separata varumärken men stärker sitt erbjudande mot marknaden genom att dela såväl resurser som teknik. Omsättningen för koncernen växer från 18 MSEK till dryga 31 MSEK sett över en tolvmånadersperiod. Daybrights grundare tar rollen som CMO i den nya koncernstrukturen. Mattias Edenholm, VD och medgrundare av Effektify tar rollen som koncernchef. Efter uppköpet uppgår antalet kunder till ca 300.

Mattias Edenholm, Koncernchef

"I och med förvärvet av Daybright så stärker vi vårt erbjudande mot våra kunder som helhetsleverantör inom online marketing. Båda företagen har under en längre tid haft samma syn på hur marknadsföringsbranschen behöver förändras framåt. Företagare och entreprenörer förväntar sig mer transparens, insyn och förståelse i vad marknadsföringen egentligen genererar så att de lättare kan växa sin verksamhet. Det är något vi vill förändra tillsammans. Förvärvet är ett naturligt steg i vår tillväxtresa och det känns extra kul att Emil kommer att ingå i koncernledningen som CMO.”

Emil Tigerlantz, grundare Daybright

”I en tid då tekniken spelar en allt större roll i marknadsföringen, ser vi på Daybright en naturlig partner i Effektify. Tillsammans med vår egen kunskap och know-how ser vi möjligheter att finslipa och stärka våra tjänster för våra kunder. Den här sammansättningen är ett steg mot att se till att vi alltid levererar innovativa och framåtblickande lösningar."

Om Effektify

Effektify grundades våren 2021 och erbjuder innovativa lösningar för att optimera marknadsföringsstrategier för mindre och medelstora företag. Företagets mål är att hjälpa kunderna att nå sina affärsmål genom datadrivna och effektiva marknadsföringsinsatser.

Bolaget har huvudkontor i Halmstad samt kontor i Stockholm, Berlin och efter förvärvet nu också i Jönköping.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mattias Edenholm:
E-mail: mattias.edenholm@effektify.com Tel: 0707709670