Egmont i kreativt samarbete med Svenska Cykelstäder om barns hälsa och säkerhet

Egmont i kreativt samarbete med Svenska Cykelstäder om barns hälsa och säkerhet

Story House Egmonts växande Custom Publishing-område har inlett ett nytt prestigefyllt och framför allt livsviktigt samarbete med Svenska Cykelstäder. Cykelglädje och barns säkerhet i trafiken står i centrum när det första resultatet av samarbetet nu släpps i flera svenska kommuner – den pedagogiska serietidningen ”Min cykel & jag”.

Min cykel & jag är ett lustfyllt och kunskapshöjande material för barn som ska börja skolan. Serietidningen har tagits fram exklusivt för Svenska Cykelstäder och deras medlemmar, som ett led i satsningen på att öka säkerheten för barn på cykel samt att få barn att cykla i stället för att åka bil till skolan.

Story House Egmonts spetskompetens inom storytelling och tecknade serier, i kombination med en hög målgruppskännedom, har varit till stor nytta i utvecklingsarbetet. I tidningen får de unga läsarna bland annat stifta bekantskap med lodjuret och seriefiguren ”Robin” och lära sig om vilken utrustning som måste finnas på en cykel, olika trafikregler och varför det är så bra med vardagsmotion genom att cykla till skolan. Tecknade serieberättelser varvas med spel och kluriga pyssel- och faktasidor.

– Vi är väldigt glada över förtroendet att få utveckla detta lärorika och framför allt väldigt roliga material. Vi har en stark berättartradition inom Egmont och vet hur viktigt det är med innehåll som är underhållande och engagerande för att nå ut till barn och unga. Samtidigt hoppas och tror vi att de viktiga budskap som förmedlas kan göra skillnad, så att fler barn vill och vågar ta cykeln till skolan, säger Mikael Gauffin, kundansvarig och ansvarig för Story House Egmonts Custom Publishing-erbjudande.

Min cykel & jag kommer under början av hösten att delas ut gratis till alla skolbarn i åldern 6–9 år i inledningsvis totalt 9 svenska kommuner och regioner som är medlemmar i Svenska Cykelstäder. Tidningen planeras att tryckas kontinuerligt, så det finns möjlighet för fler kommuner, regioner, företag och andra att delta i framtiden – till glädje för skolbarn över hela landet under en lång period framöver.

Arbetsgrupp Story House Egmont:
Mikael Gauffin, kundansvarig, och Katarina Oldenburg, projektledare.

Högupplösta pressbilder finns att ladda ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

För mer information vänligen kontakta,

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig, Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Emil Rensvala, verksamhetsledare, Svenska Cykelstäder, emil.rensvala@svenskacykelstader.se, 073 324 77 84

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Story House Egmont Custom Publishing

Story House Egmont skapar lustfyllda berättelser och innehåll för barn och unga genom spännande serier, faktaspäckade redaktionella tidningar, sagoböcker och lärorika pyssel. Tillsammans med några av Nordens största varumärken – eller kundens eget – utvecklas unika koncept och innehåll för olika format och plattformar. Story House Egmont erbjuder hela kedjan: från karaktärsdesign, utveckling och tryck till distribution. Aktuella uppdrag är bland annat den prisbelöntarevitaliseringen av varumärket Skogsmulle för Friluftsfrämjandet.

Om Svenska Cykelstäder
Svenska Cykelstäder är en förening av kommuner och regioner som målmedvetet arbetar för ökad, bättre och säkrare cykling. Föreningen arbetar aktivt med kunskapsutbyte, samverkan och opinionsbildning, samt bedriver nära samarbete med aktörer såsom Svensk Cykling och Generation Pep. Svenska Cykelstäder står bakom det nyligen lanserade initiativet cykelvanligskola.se, som ska uppmuntra och underlätta för skoloratt bli ännu mer cykelvänliga.