Eleverna på Trulsegårdsskolan lämnar över tidskapseln till Skanska och Egnahemsbolaget

Elever skickade meddelande till framtiden

Idag firade Egnahemsbolaget och Skanska att byggandet av Brf Björlanda Ängar är igång. Elever i 8F på intilliggande Trulsegårdsskolan läste upp brev de skrivit till framtiden. Dessutom skickar de med en mobiltelefon och en hockeypuck - som kanske hittas av någon om hundra år. Någonstans i bygget ska den här framtidskapseln gömmas, med meddelande från samtid till framtid.

Erik Windt-Wallenberg, vd på Egnahemsbolaget, berättade att 3 000 anmält sitt intresse för lägenheterna och att han därför, trots konjunkturen, är förväntansfull inför försäljningen som drar igång 16 november.

Pelle Ericson, regionchef Skanska Hus Göteborg, berättade att framtidskapseln påminde honom om de långa perspektiven. Han vill vara en bra förfader för kommande generationer och det tycker han avspeglar sig i det miljö- och energitänk som präglar projektet.

Johannes Hulter, socialdemokratiskt kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden, var nöjd med utformningen av husen som passar väl in i den lantliga, havsnära miljön.

Eleverna läser upp sina brev

Först ut var Milla, som berättade hur dagarna ser ut för en tonåring idag, mest att likna med tortyr i form av långa skoldagar och föräldrar som pratar om hur det minsann var tuffare förr. Hon hoppades att skolan skulle vara bättre i framtiden. I alla fall med sovmorgon!

Därefter tog Olle vid. Han berättade om hur hockeyträningen ser ut. Med tanke på hans höga ambitioner bad vi honom skriva en autograf på den hockeypuck han skickar med - han kanske är en legend om hundra år.

Avslutade gjorde Axel, som berättade om teknik idag, såväl mobiltelefoner, tv, internet och AI. Axel var den enda av ungdomarna som inte ser en framtid i Björlanda, han vill flytta utomlands när han är vuxen.

Alla önskar nu att det blir lagom svårt att hitta framtidskapseln. Den ska inte hittas om tio år - men heller inte gömmas så väl att den aldrig hittas. Vi får se om någon nu levande är med om den dagen!