”The Sustainable Generation” i fokus på NXT 2021.

”The Sustainable Generation” i fokus på NXT 2021.

Den stora nordiska e-handelskonferensen NXT – The Future of Commerce kommer i år att fokusera på konsumenternas ökade klimatmedvetenhet, en stark och växande röst som snabbt driver fram ett tydligt hållbarhetsfokus hos alla företag som vill behålla sina kunder.

NXT kommer att äga rum i Stockholm på Quality Hotel Friends den 30:e september och i Oslo på Spektrum den 11 november.

E-handeln är det hållbara alternativet, menar branschorganisationen Hållbar E-handel, men frågan är om det finns något annat alternativ för e-handeln än att ta den positionen. Frågan som behöver besvaras av en hel bransch är hur. Paket med mycket luft, transporterna och den höga andelen returer skapar stora utmaningar.

”- Det kändes självklart att välja hållbarhet som det övergripande temat i år, säger Sahra Thurdin, Head of Event på Ehandel. Det finns så många perspektiv på ämnet och vi märker hur stor efterfrågan är på både kunskap och goda exempel. Vi vill bjuda allt från framtidsspaningar till innovationer som man redan nu kan börja använda och inte minst konsumentinsikter och vad som blir viktigast för företag som vill kommunicera i hållbarhetsämnet”.

Förra året handlade NXT om det förändrade köpbeteendet där e-handeln tagit steget ut i sociala medier på allvar med nya konsumtionsmönster som t ex liveshopping att fånga upp. På scenen fick vi se och ta del av nyheter och värdefulla insikter från bl. a Google, Facebook, Bambuser och Zalando. Många deltagare minns också den omtalade intervjun med Amazon inför deras lansering i Norden. Läs mer på https://www.whatsnxt.io/previous-events/.

Pandemiåret 2020 innebar att många event tvingades ställa in eller producerades digitalt i enkla format. NXT ställde inte in utan ställde snabbt om och kunde med en storsatsning på en digital eventplattform bjuda in deltagare och partners till två nordiska konferenser som fick väldigt starka omdömen. En fördel med det digitala formatet var utöver att många valde att delta både i Oslo och i Stockholm även att en stor del av innehållet nu finns att ta del av efteråt. Se flera av talarna här https://www.whatsnxt.io/nxt-grasp/.

NXT 2021 har siktet inställt på att genomföras fysiskt vilket också är önskemålet från alla de partners som saknade möjligheten att visa upp sina nya produkter och tjänster och att nätverka med befintliga och nya kunder.

”- Vi kommer att följa utvecklingen av vaccinering och rekommendationer från Folkhälsomyndigheterna i både Norge och Sverige och informera partners och deltagare löpande, säger Sahra Thurdin. Vi har lärt oss mycket av de digitala produktioner 2020 och är trygga med att vi kan genomföra NXT digitalt igen om pandemiläget tvingar oss, men vår absoluta ambition är att genomföra båda evenemangen på plats och vi hoppas att NXT 2021 kan bli den efterlängtade mötesplatsen som gör att många får återse sina kollegor och träffa nya vänner i branschen”.

Biljetterna till NXT släpps senare, men redan nu kan man anmäla sig och försäkra sig om att man blir först med att få tillgång till biljetterna. Anmäl dig här https://www.whatsnxt.io/tickets/.

För partnerskap inför och under NXT i Stockholm och Oslo, kontakta marknad@ehandel.se.

För mer information kontakta:

Sahra Thurdin, Eventchef, +46 (0) 708-140 110

Frida Clementz, Head of Marketing, +46 (0) 735 72 36 36

Johan Svensson, VD, +46 (0) 73 558 19 97

Ehandel är Nordens största nyhetsmedia mötesplats för alla som arbetar med e-handel. Ehandel drivs av Ehandel SE AB som startade 2009. Sedan 1 januari 2018 är Ehandel SE AB en del av LRF Media AB. Läs mer om Ehandel på www.ehandel.se.