​Ett unikt hus kan vara en standardiserad produkt

Genom att hitta sätt att standardisera information som behöver tas fram i ett fastighetsutvecklingsprojekt, skapar vi förutsättningar för ständig förbättring för hus som uppfattas som unika. Trots att projektet består av en standardiserad produkt.

Jag tror att de flesta tilltalas av ständig förbättring. Varje gång vi gör något gör vi det lite bättre. Ständig förbättring förutsätter dock att det finns något att förbättra. Upprepande moment kan förbättras genom erfarenhetsåterföring. Det som upprepar sig kan definieras som en standard. Ett uppenbart ”problem” i bygg- och fastighetsbranschen är att alla fastigheter är unika. Arbete i projektform är också en unik process som normalt genomförs med en temporär organisation. Så vad går egentligen att standardisera för ständig förbättring i våra projekt?

Om man bygger småhus, i form av kataloghus eller typhus, så är det lätt att inse att man kan ställa ner samma typ av hus på flera olika platser. Alltså är förutsättningarna för standardisering och ständig förbättring goda.

I en annan ytterlighet har vi helt unika fastighetsprojekt; en förskola i ett projekt, ett bostadshus i nästa projekt och därefter ett kontorshus. Allt på platser med unika förutsättningar. Förutsättningarna för ständig förbättring är sämre, så standardiseringen kanske måste begränsas till en projektmodell. Med olika former av beslutsgrindar med rutiner och checklistor av olika slag.

Med en verksamhet med inriktning på likartade projekt som flerbostadshus, bör vi i större utsträckning hitta möjligheter att bejaka likheterna. Exempelvis standardiserade programkrav, systemval, tekniska lösningar till standardiserade principer för den tillfälliga fabriken (fabriken där huset skall byggas måste komma till platsen där huset skall ligga) och hanteringen av kostnadsmassan.

I min bok ”Projektledning vid fastighetsutveckling – skapa fastighetsvärde genom kreativa och effektiva processer”, beskriver jag i 13 olika steg vilken typ av information som kan standardiseras utifrån normala processteg. Du kan köpa den här.

God förbättrad jul önskar,

Henrik Larsson
Affärsutvecklare Einar Mattsson Projekt AB

• fastighetsutveckling