Blogginlägg -

​"Här ställer vi upp för varandra – det är vårt företags DNA" – fredagsporträttet med Joakim Attevall

Joakim Attevall är en genuin Einar Mattsson-produkt. Han skolades tidigt av hantverkare från olika skrån, drillades av driftiga affärsutvecklare och fick även goda yrkesråd av skaparen av familjeföretaget Einar Mattsson själv. Utbildningar, inställningen till hårt arbete och viljan att alltid lära mer har trettio år senare gjort honom till chef för över hundra medarbetare.

Joakim, hur började din resa genom Einar Mattsson i 30 år?
– Jag spelade ishockey i min ungdom, och min hockeytränare Lasse tipsade mig om att jag kunde komma på prao hos honom. Det här var 1984. Han var rörmokare och ingick i det gäng VVS-tekniker som åkte runt till husen då och lagade rör och förhindrade vattenläckor. På den här tiden bodde det en fastighetsskötare i varje hus, som såg till att det var ordning och reda, städat och fint och höll koll på husen. Jag fattade tycke för bolaget och den 9 april 1990 så fick jag anställning här.

Så vad var din första arbetsuppgift?
– Det var att bli utsättare. En utsättare planerar för, förbereder och mäter ur exakt var allt på ritningen ska placeras på plats. Man blir som en allt-i-allo med alla yrkesgrupper som bygger ett hus. Det finns inte ett fönster, en dörr eller en balkong som jag inte varit med och kontrollerat i Ruddammen. (Ruddammskvarteren ligger ovanför KTH Campus och kvarteret är byggt och ägs av Einar Mattsson.) Det var en fantastisk tid, kanske den tid i mitt yrkesliv där jag lärt mig mest på kortast tid. Jag minns särskilt Pascal, den absolut bäste läromästaren jag haft.

Hur var det att vara anställd i Einar Mattsson då och nu?
– Det var och är toppen för en som jag, som alltid tror att jag har något att lära. Åtminstone med saker jag inte har trettio års erfarenhet av. Min inställning är också att jag är på jobbet för att utföra arbetsuppgifter. Det är tacksamt att ha ett jobb, så det är bara att kavla upp ärmarna och ta i. Att vara snobbig, köra ego-race och gilla prestige, ja, då passar du inte så bra in här.

Du jobbade när Einar levde. Hur var han?
– Precis som alla säger, han var omtänksam och skapade alltid bra stämning. Han hade koll på vad de anställda ville utvecklas till och kom med råd hur jag och andra hela tiden skulle bredda våra kunskaper. När jag åkte runt med ”rörisarna” bad han mig jobba tillsammans med snickarna. När jag varit med snickarna såg han till att jag skulle hänga med kakelsättarna. Han var mån under alla åren att jag hela tiden skulle utvecklas. Han kollade alltid av hur vi mådde och hur det var hemma. Han hade en ovanligt fin förmåga att se människor.

Hur blir man bra på att se andra människor?
– I grunden handlar det om respekt. Särskilt respekten för äldre människor och deras erfarenheter och kunskaper. Om man alltid ser sig själv som ung, att alltid utgå ifrån att du kan minst och är mottaglig för att lära nytt, då blir det goda samarbeten. Vi människor vill tillhöra ett sammanhang. Att bli sedd är väldigt viktigt för vår utveckling och livsglädje.

Hur skiljer sig fastighetsdriftsjobbet idag från förr?
– Det är ganska likt – ledningar som plötsligt läcker, balkongräcken som ska bytas och lås som ska smörjas, bytas och fixas etcetera. Idag har vi vissa digitala hjälpmedel och kan enklare följa upp husens drift och styrning med data vi får in från de olika fastigheterna. Men vi har samma redskap på oss idag som förut. Skruvmejseln är fortfarande vårt mest använda verktyg.

Du har jobbat åt massvis av olika kunder – stora som små, hur förhåller man sig till det?
– Jag förstår inte frågan riktigt. Får jag in ett felanmälnings-ärende ska det lösas, det spelar ingen roll vem kunden är. Kanske blir något fel, men det finns garanterat någon kollega på Einar Mattsson som kan hjälpa dig hantera eller rätta till det. Du är aldrig ensam, aldrig övergiven. Här ställer vi upp för varandra – det är vårt företags DNA. Det är ett DNA som syns extra bra när vi utsätts för påfrestningar som nu. Sedan har vi kontakter med olika hantverkarföretag, så vad jag vet finns inte något som vi inte löst. Även om det kanske tog väldigt lång tid att reda ut, beställa reservdelar och få klart det.

Hur bygger man tillit?
– Vi bygger tillit med våra kunder hela tiden. Det blir extra viktigt när det är kris. Så länge vi är ärliga, uppriktiga och kommunicerar väl, då finns tryggheten hos oss när annat omkring upplevs osäkert. Vissa fastighetsförvaltnings-kunder har valt just oss för att de vet att vi kan tänka oss att bidra med det lilla extra om situationen kräver det.

Hur ser din favoritdag ut?
– Jag vaknar vid sjusnåret. Drar till golfbanan, spelar som ett proffs med roliga vänner, äter god mat på klubben och åker sedan hem till familjen. Fixar lite med huset innan jag lagar en god middag innehållandes en god köttbit och ett glas rött. Badar i tunnan under solnedgången och somnar sedan gott efter en härlig utedag.

En gång om året har Einar Mattsson en dag som heter Fokus Drift, där tjänstemän på kontoret byter plats med en fastighetstekniker/fastighetsskötare. Hur är det?
– Det är en dag jag var skeptisk till i början, men som jag uppskattar idag. Det gör att vi idag har större förståelse för varandras uppgifter och kan underlätta för varandra. Att se en fastighetstekniker ta emot en felanmälan i luren, försöka kolla saker i flera olika system, samtidigt som den ska skriva ner ärendet noggrant i ett annat system och dessutom ställa relevanta frågor till personen i telefonen för att veta exakt vad som behövs göras. Då gäller det att man kan hantera människor, är snabb och kan göra flera saker samtidigt.

– Samma utmaning gäller för de tjänstemän som annars har kostym, som denna dag får dra på sig yrkeskläder, skita ner sig och kanske klättra genom ett schakt, lösa stopp i avlopp, schakta bort betongmassor och jobba med att byta en pump när det spöregnar ute – det gör skillnad. När våra yrkesgrupper får respekt för varandras kompetenser, det är då den riktiga teamkänslan kommer fram. Att vi alla behövs och hjälps åt, tillsammans.

Vad skulle vilja ge för tips till en 18-åring som funderar över yrkeslivet?
– Sätt alltid laget före jaget. Var noggrann och var schysst, håll koll på dina uppdrag och följ hela tiden upp det ekonomiska, så kommer det att gå bra.

Hur kan Einar Mattsson vara ett extra stöd i denna kris som pågår?
– Att vi fortsätter vara synliga, få jobbet gjort och som vanligt alltid hälsa på alla vi möter. Vi ställer medvetet våra företagsbilar synligare nu, så att de boende vet att vi finns i närheten, särskilt i de områden där vi har många äldre hyresgäster. Vi följer självfallet alla myndigheters rekommendationer, och är extremt noga med både de boendes och personalens hälsa. Vi är vana att lösa de flesta situationer, så det gör vi även nu. Lojala och stabila.