Blogginlägg -

”Samarbete istället för intern konkurrens” — fredagsporträttet med Martin Michalski

Martin Michalski är trots sin unga ålder en välmeriterad projektutvecklare. Han är en sportig och social pappa som har koll på sina saker och vurmar för samarbete. Här får vi veta vad som är det bästa med Einar Mattssons företagskultur och vilka projekt som varit roligast hittills.

Vad är roligast inom ditt yrke?
— Det kan enkelt beskrivas med ett ord — variation — ingen dag är den andra lik. Antigen är det nya utmaningar som jag eller teamet behöver lösa tillsammans, eller så kan det vara nya visioner och strategier som vi strävar efter att kunna förverkliga.

Hur hamnade du på Einar Mattsson?
— Det var efter genomförd LIA-period (Lärande i arbete) alltså praktik i utbildningen, ute på projektet Klisterburken i Vällingby som jag blev erbjuden anställning. Jag hade en termin kvar på studierna så det blev en hel del ”kvällsplugg”. Det var det värt.

Vad är det bästa i vår företagskultur?
— Här är det samarbete istället för intern konkurrens. Vi har gemensamma uppsatta mål som alla strävar efter. Det underlättar för att skapa en kultur som präglas av samarbete. Historiskt har vi haft våra utmaningar med ett par friktioner mellan bolagen inom koncernen, nu har vi har vi en ny tydlig målriktning.

Du är en duktig och uppskattad projektutvecklare. Du kan säga ett tydligt nej, på ett trevligt sätt. Hur lär man sig det?
— Det har jag inte lust med att berätta. Tack för att du frågade. (Vilket bevisades, reds.anm.)

Vilket är det roligaste projektet du haft hittills?
— Det var en svår fråga. Jag har många roliga minnen, som jag säkert upprepat till ofrivilliga lite för många gånger. Om jag ska tvingas välja blir det projektet Fallbrickan i Rågsved.

Du är en erfaren projektutvecklare trots din unga ålder. Vad tror det du var som gjorde att man vågade ge dig tunga uppgifter tidigt?
— Mitt engagemang, helt klart. Är du engagerad och visar att du vill så växer förtroendet och med det uppgifterna.

Vad finns det för smultronställe i Stockholm vi inte får missa?
— Helt klart glassbaren Fryst som ligger på Kungsholms Strand. Jag har svårt att föreställa mig något bättre ställe en varm sommardag. Där serveras stans absolut bästa glass. Det besannas av fler då kön ständigt sträcker sig långt ut på gatan nedanför.

Om du ska ge en 18-åring tips inför yrkeslivet, vad säger du då?
— Det skulle i så fall vara tipset att våga misslyckas för att nå framgång i yrkeslivet. Men desto viktigare att analysera sina misstag för att kunna utvecklas av dem.

Tack, Martin!

• Byggnadsindustrin, branschfrågor