Personlig service och god planering är nyckeln till välinformerade hyresgäster

När Einar Mattssons hus på Ängsholmsgränd från 1960-talet renoveras tar vi hand om både hus och hyresgäster. Det är viktigt för oss att hyresgästerna känner sig trygga genom hela renoveringen.

Informationsmöten innan byggstart
Redan vid förberedelserna och förstudien av ombyggnationen finns frågor och beslut som berör hyresgästerna. Informationsmöten hålls hus för hus och innan byggstarten gör Einar Mattsson besök i varje lägenhet för att gå igenom åtgärderna tillsammans med hyresgästen.

Kvarboende under ombyggnationen
I bostadsbristens Stockholm är det inte helt enkelt att tillfälligt flytta ut alla hyresgäster. Bor du kvar slipper du som hyresgäst betala hyra under pågående renovering. Omtanken om våra hyresgäster med särskilda behov, åldersskäl eller andra skäl, som har svårt att hantera renoveringen, gör att de får särskild hjälp. Under projektet har Einar Mattsson därför en ROT-koordinator* på plats för att hålla hyresgästerna informerade och svara på alla frågor.

– Jag finns här på heltid och är alltid tillgänglig för hyresgästerna. Oftast får hyresgästerna information i trapphuset eller via mejl, men det händer också att jag sms:ar enskilda hyresgäster, säger Annika Otterstål som är ROT-koordinator i projektet på Ängsholmsgränd.

Viktigt att boende och hantverkare känner igen varandra
Vid ett stambyte är det många olika hantverksgrupper som ska in i hyresgästernas hem. För att de boende ska känna sig trygga med vilka som rör sig i huset, så skapas mötestillfällen där hyresgäster och hantverkare får träffa varandra.

– Det behöver inte vara så komplicerat. Vi har exempelvis tagit hit en foodtruck och serverat hamburgare vid ett av eventen. Det har varit uppskattade tillfällen för alla inblandade.

ROT-koordinatorn underlättar också för byggledningen och för att projektet ska kunna jobba effektivt och hålla tidplanen:

– Kommunikationen med hyresgästerna fungerar jättebra tack vare ROT-koordinatorn. Hon stämmer av alla frågor med oss, vi synkar tidplanen och ser till att hyresgästerna får informationen, säger lagbasen Joel Nilsson, på Einar Mattsson Byggnads AB.

Ömsesidig respekt
Ombyggnationen blir en del av hyresgästernas vardag under några veckor. Vi måste ta hänsyn till att vi jobbar hemma hos någon och de boende förstå att vi utan förseningar måste in i lägenheten för att utföra vårt uppdrag. Här är koordinatorns roll att ligga steget före i kommunikationen. Det uppskattas av hyresgästerna liksom koordinatorn, som stortrivs med jobbet.

–Det är verkligen spännande att få ta del av olika levnadsöden. Det är många som har bott här länge. Hyresgästerna är väldigt generösa mot mig, och bjuder in mig på kaffe. Arbetsuppgifterna och dagarna är verkligen varierande, berättar Annika Otterstål.

Hyresgästen väljer
I Ängsholmsgränd liksom i många av bolagets stambytesprojekt, har hyresgästerna fått möjlighet att välja omfattning på ombyggnationen. Du önskar en större eller mindre renovering som innebär en hyreshöjning. (Hur stor höjningen blir regleras i Hyreslagen av den så kallade bruksvärdesprincipen, alltså inget byggherren eller fastighetsägaren råder över.)

Husen har också fått förbättrad och energieffektiv ventilation, säkrare el, bättre lås och säkerhetsdörrar. Genom ombyggnaden har husen uppdaterats för att våra hyresgäster ska trivas i många generationer framöver. Just den långsiktighet som präglar Einar Mattsson.

* ROT-koordinator kallar vi den roll i ett renoverings, ombyggnads- eller tillbyggnadsprojekt – ROT – som koordinerar kommunikationen mellan hyresgäster och utförare av ombyggnationen.

• ängsholmsgränd
  • en fungerande bostadsmarknad
  • einar mattsson ab
  • einar mattsson fastighetsförvaltning