EISAI PÅ VÄG ATT BLI EN AV DE LEDANDE INOM EPILEPSIOMRÅDET

EISAI OCH BIAL TILLKÄNNAGER SAMARBETSAVTAL GÄLLANDE MARKNADSFÖRING I EUROPA AV ZEBINIX®, ETT NYTT MEDEL MOT EPILEPSI FÖR BEHANDLING EN GÅNG DAGLIGEN

Eisai Europe Ltd, det europeiska dotterbolaget till Eisai Co. Ltd. (Japan) och Bial-Portela & CA, S.A. meddelar att de tecknat ett avtal om licensiering och gemensam marknadsföring, enligt vilket Eisai får ensamrätt för marknadsföring och distribution inom Europa av det nya epilepsiläkemedlet Zebinix® (eslikarbazepinacetat) för behandling en gång dagligen1.

"Detta är en unik möjlighet och ger i kombination med vår befintliga produktportfölj en ledande ställning inom terapiområde epilepsi. Det är helt i linje med vår mission - Human Health Care (hhc) - att genom att erbjuda högkvalitativa läkemedel, uppfylla icke tillgodosedda medicinska behov hos såväl vårdgivare som patienter och deras anhöriga", säger Christer Ahlberg, Vd för Eisai AB i Norden.

Enligt avtalet får Bial 95 MEUR i form av en direktbetalning plus delbetalningar när vissa delmål uppnås i form av godkännanden gällande Zebinix® av myndigheter inom Europa. Bial kommer att behålla de befintliga rättigheterna till utveckling och tillverkning, och får option på att marknadsföra produkten gemensamt med Eisai i Europa. Bial kommer också att leverera den färdiga produkten till Eisai.

Under förutsättning att EU:s läkemedelmyndighet EMEA lämnar sitt godkännande kommer Zebinix® inledningsvis att få indikationen tilläggsbehandling av partiella anfall, med eller utan sekundär generalisering, hos epilepsipatienter från 18 års ålder. Ansökan om godkännande av Zebinix® inlämnades till EMEA av Bial i mars 2008, och ett godkännande förväntas under 2a kvartalet 2009.

"Vid bedömning av ett nytt antiepileptikum är det lika viktigt att ta hänsyn till hur patientens dagliga liv påverkas som till medlets förmåga att begränsa anfallen", säger professor Elinor Ben-Menachem vid Sahlgrenska Universitets Sjukhuset i Göteborg. "Utöver kvarstående sänkning av anfallsfrekvensen gav Zebinix® också betydande förbättring av patienternas livskvalitet och färre depressiva symtom."

Yutaka Tsuchiya, ordförande & CEO för Eisai Europe meddelar att: "Vi är glada åt det nya samarbetet med Bial, som medför att ett lovande nytt behandlingsalternativ kan komma att erbjudas patienter med epilepsi." Zebinix® kommer att ingå i vår portfölj med redan godkända epilepsiläkemedel, innefattande Zonegran® (zonisamid) och Inovelon® (rufinamid). Det kan ytterligare bidra till att uppfylla Eisais mission - Human Health Care (hhc)".

I en kommentar till avtalet sade dr Luis Portela, CEO för Bial: "Detta samarbete med Eisai är en viktig framgång för Bial i Europa." Zebinix® är det första resultatet av våra FoU-insatser på CNS-området. Det är resultatet av många års hårt arbete och engagemang, och vi tror att Eisai, en blivande ledare på området epilepsiläkemedel, som med sitt kunnande och erfarenhet kan göra Zebinix® till ett starkt alternativ för patienter med epilepsi, är rätt partner för Bial i Europa.

FÖR NÄRMARE INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:

Christer Ahlberg, Vd, Eisai AB

Tel: 08-501 01 600, mobil: 070-675 33 30, e-post: christer_ahlberg@eisai.net

Eisai AB, Svärdvägen 3A, 182 33 Danderyd,

www.eisai.se www.epilepsiguiden.se

__________________________________________________________________________________

Eisai är ett japanskt forskningsintensivt läkemedelsbolag med patienten i fokus (Human Health Care - hhc). Eisai bedriver världsledande forskning och läkemedelsutveckling inom terapiområdena; Onkologi, Centrala Nervsystemet, Gastroenterologi och Critical Care. Idag är företaget etablerat i samtliga nordiska länder, Europa, Japan och USA, samt och expanderar snabbt i flertalet länder. Eisai är noterat på Tokyobörsen.

• epilepsiguiden.net
  • eisai
  • epilepsi
  • epileptiskt anfall