Pressmeddelande -

Nytt smärtläkemedel – Prialt® (ziconotide) - Från tropisk havssnigel till modernt smärtläkemedel

Nu introduceras ett nytt läkemedel i Sverige, Prialt® (ziconotide). Prialt är godkänt för behandling av svår kronisk smärta hos patienter som behöver intratekal smärtbehandling. Prialt erbjuder nytt hopp för patienter som trots behandling med starka smärtläkemedel eller andra smärtlindrande metoder fortfarande lider av svår smärta. Sådana smärtor kan vara cancerrelaterade alternativt ett resultat av misslyckad ryggkirurgi, trauma, AIDS eller sjukdomar i centrala nervsystemet, t ex MS.

Forskarna bakom Prialt inspirerades av jaktegenskaperna hos den tropiska snigeln Conus Magus som lever i havet kring Filippinerna. Snigeln fångar sitt byte genom att skjuta ut ett tunt, maskliknande rör – som en harpun - när en fisk kommer i närheten. Fisken förlamas av vätskan som snigeln sprutar ut. Snigeln sväljer sedan fisken hel. För att undersöka hur snigelns vapen verkar bröt forskarna ner substansen i beståndsdelar som kallas peptider. Man upptäckte att en av peptiderna hindrade vissa nervceller i ryggmärgen från att sända signaler till hjärnan. Forskarna lyckades sedan syntetisera peptiden till ett läkemedel med samma verkningsmekanism – Prialt.

”Idag får många patienter med svår kronisk smärta behandling med starka smärtstillande läkemedel som t ex morfin. För en del patienter har det fram till idag inte funnits något alternativ när smärtan inte längre kan kontrolleras med morfin eller när biverkningarna blir för svåra att leva med. Nu finns ett alternativ, Prialt, för denna svårt sjuka patientgrupp, vilket är mycket positivt.”Säger Åsa Klackenberg Elf, Medicinsk chef, Eisai, Norden.

Fakta om Prialt
Prialt tillhör den klass av smärtläkemedel som är helt skild från gruppen opioider dit morfin räknas. Prialt erbjuder en ny möjlighet till att behandla kronisk smärta då det är ett intratekalt smärtstillande läkemedel utan opioidbas. Intratekal smärtbehandling innebär att man tillför läkemedel med en infusionspump via en kateter i ryggmärgskanalen.

Prialt godkändes och registrerades i EU februari 2005 som det första smärtläkemedlet utan opioidbas, för intratekal behandling av svår kronisk smärta. Godkännandet grundades på resultaten från studier med patienter som led av svår kronisk smärta till följd av t ex cancer, AIDS eller annan kronisk svårbehandlad smärta som inte svarat tillräckligt bra på traditionell smärtbehandling. Även patienter med olika typer av nervsmärta har fått betydande smärtlindring tack vare Prialt. Prialt kommer nu till Sveige och introduceras under april 2007.

Källa: Produktmonografi Prialt

För ytterligare information, kontakta:

Christer Ahlberg, Nordic General Manager, Eisai AB
Tel: 08-501 01 600, mobil: 070-675 33 30, E-post: christer_ahlberg@eisai.net
Åsa Klackenberg, Nordic Medical Director, Eisai AB
Tel: 08-501 01 600, mobil: 070-104 57 61, E-post: asa_klackenberg@eisai.net
Eisai AB, Svärdvägen 3A, 182 33 Danderyd, Web: www.eisai.nu

Eisai är ett forskningsintensivt läkemedelsbolag som grundades i Japan på 1940-talet. Eisai bedriver forskning och utveckling inom terapiområdena; Onkologi, CNS, Gastroentereologi och Critical Care. Idag är företaget etablerat i hela Norden, Japan och USA samt expanderar snabbt i flertalet länder i Europa. Eisai är noterat på Tokyobörsen.

• Medicinsk forskning

• eisai