Gå direkt till innehåll
De nya handskarna, med den nya biobaserade Dyneema®-fibern införlivad i befintliga TEGERA® 906 och TEGERA® 909, ger samma överlägsna skydd som tidigare.

EJENDALS TAR ETT STADIGT GREPP OM HÅLLBARHET I ETT NYTT GRÖNT AVTAL MED DSM®

De innovativa och hållbara skärskyddsfibrernas framtid är i trygga händer hos Ejendals som nyligen gick med på att använda Royal DSM:s världsledande biobaserade HMPE-fiber i några av sina branschledande skärskyddshandskar. Royal DSM är ett vetenskapsbaserat globalt företag med fokus på hållbart levnadssätt. Tillsammans kommer vi att arbeta för att utveckla, tillverka och marknadsföra högkvalitativa och hållbara handskydd.

Detta sker genom en gradvis infasning där de första skärskyddshandskarna med biobaserade Dyneema®-fibrer via Dyneema® Diamond Technology-plattformen lanseras i juni i år. Detta är ett viktigt steg på vägen mot de ambitiösa hållbarhetsmål som Ejendals satt upp, och det utmanar andra tillverkare av skyddskläder att sätta hållbarhet högre upp på prioriteringslistan.

Genom att tillämpa Dyneema® Diamond Technology i tillverkningen, där specialkonstruerade mikropartiklar spinns till en polymer, mer än fördubblas skärbeständigheten jämfört med konventionella Dyneema®-fibrer. Denna unika polymer ger ultratunna, skärbeständiga material, hög hållfasthet, högt nötningsmotstånd, överlägsen fingertoppskänslighet och sval komfort.

– En av prioriteringarna på Ejendals är att minska energiförbrukningen och andelen fossila bränslen för att begränsa utsläppen av växthusgaser, säger Karin Hedlund, produktchef på Ejendals. – När skärskyddshandskarna TEGERA® tillverkas av biobaserade Dyneema®-fibrer förlängs produkternas livscykel och avfallet och materialåtgången minskar. Detta bidrar aktivt till utvecklingen av mer hållbara och livräddande produkter. Genom kontinuerlig produktutveckling, djupgående materialkunskap och ett sofistikerat samarbete med DSM fortsätter våra produkter att gå i spetsen för innovation inom handskydd.

Kategorier

Ejendals är ett svenskt företag med 100 års erfarenhet av utveckling och tillverkning av högkvalitativa hand- och fotskydd för krävande yrkesmän. Handskar, skor och övriga produkter är designade och utvecklade i nära samarbete med såväl kunder som forskare för att säkerställa högsta möjliga säkerhet, hållbarhet och ergonomi. Ejendals har en nollvision när det gäller skador och erbjuder därför ett omfattande säkerhetskoncept med högkvalitativa produkter, utbildningsprogram och säkerhetsinspektioner – allt för att minska antalet arbetsplatsolyckor. Med en personalstyrka bestående av ungefär 330 experter och kunder i 20 länder fortsätter Ejendals att utöka samarbetet med kunderna för att kunna erbjuda innovativa produkter för en säkrare vardag utan skador på händer och fötter.

Mer information finns på: www.ejendals.com.

Presskontakt Marketing and Communication Director Marketing & Communication +46 247 360 00

Skyddshandskar och skyddsskor

Ejendals är ett svenskt företag som genom generationer har utvecklat, marknadsfört och sålt högkvalitativa produkter inom hand- och fotskydd. Handskar, skor och övriga produkter är designade och utvecklade i nära samarbete med kunder och i egna laboratorier, för att säkerställa den bästa kvaliteten av säkerhet, hållbarhet och komfort. Ejendals erbjuder ett skyddskoncept som inkluderar högkvalitativa produkter, utbildningsprogram och skyddsinspektioner. Företaget har runt 460 anställda och kunder i 44 länder. Ejendals fortsätter att växa för att kunna erbjuda allt fler kunder innovativa produkter och verka för en säkrare arbetsdag med noll skador på händer och fötter.

Ejendals AB
Limavägen 28