Controllerchef från AstraZeneca sadlar om till managementkonsult på Ekan

Tidigare controllerchef på AstraZeneca R&D, Rikard Olsson, fortsätter sin karriär som managementkonsult på Ekan med start den 15 augusti. Utöver bred erfarenhet genom ett antal prestigefyllda uppdrag inom det globala läkemedelsföretaget känner många Rikard som en mycket inspirerande talare från en rad konferenser och seminarier.

Om sitt nya karriärsteg säger Rikard:

- Efter många mycket utvecklande år inom ett storföretag kände jag att det var dags att söka efter nya utmaningar. Min roll på AstraZeneca har i allt större utsträckning handlat om att driva utveckling av styrnings- och ledningsfrågor och i takt med att resultaten visat sig har intresset för att jobba med dessa frågor på heltid vuxit sig starkare. Att det finns ett behov och intresse av nytänkande inom området har även blivit tydligt för mig genom deltagande på konferenser och seminarier som deltagare och talare.

Ekan ser jag att jag kan få bägge delar, dels den personliga utmaningen i en ny roll och även professionellt genom att jag får jobba med de frågor som jag brinner för inom en konsultorganisation som tilltalar mig utifrån synsätt, kultur och kompetensområden.

På nyhetsplatsen 1company.se hittar du intervjun med Rikard i sin helhet som dessutom håller i ett kostnadsfritt webinar den 23 oktober under rubriken Alternativa former för ledning och styrning - Att hantera framtiden.

- Vi är mycket glada att välkomna Rikard Olsson till oss. Han bär med sig såväl en stor dos nytänkande som en imponerande meritlista och praktisk erfarenhet av framgångsrikt utvecklingsarbete. En talang och kompetens som ännu fler nu kan ta del av genom hans nya roll som konsult. Med de utmaningar som företag vittnar om i form av ökad marknadskomplexitet och snabbrörlighet ser vi att Rikard kommer att vara en starkt bidragande kraft i skapandet av de ledningsprocesser, beslutsstöd och ledningsstödjande funktioner som våra kunder efterfrågar.

Dag Larsson, VD Ekan

• rekrytering
  • verksamhetsstyrning
  • offentlig verksamhet