Helena Ekholm och Johan Olssons mentale tränare på Ekerlids vårlista

Helena Ekholm och Johan Olssons mentale tränare på Ekerlids vårlista

Under våren 2013 ger Ekerlids Förlag ut böcker om mental träning, anställning av personer med funktionsnedsättning, svenskarnas förmögenhetsfördelning, lean, tillväxt för småföretag, möten och event.

Den 18 mars kommer Vägen tillbaka – må bra, prestera bra av Helena Ekholm och Stig Wiklund. Den
senare var mental tränare och hjälpte henne att komma tillbaks efter misslyckandet i OS i Vancouver och åter bli världsmästare  i skidskytte året därpå. Han är för övrigt även Johan Olssons mentale tränare. Boken är dels en memoarbok men är lika mycket en självhjälpsbok med konkreta råd och tips om hur vi själva kan förbättra vår mentala förmåga.

På vårlistan har vi vidare ordföranden i Svenskt Näringsliv och ICA:s förre vd Kenneth Bengtsson, som skriver om hur de inom ICA anställt 1 000 personer med funktionsnedsättningar och där han anser att arbetsförmedlingen gör för lite för att bryta utanförskapet. Boken ges ut den 7 mars.

Den 18 april kommer Fattiga och rika – sanningen om svenskars privatekonomi av Peter Söderman. Det är en grundlig genomgång över inkomst- och förmögenhetsskillnader och en beskrivning av hur de som är rika blivit rika.

Andra aktuella böcker är Thomas Ahrens Våga växa! - nio nycklar för att lämna småföretagarstadiet som beskriver hur Sverige ska få fler mellanstora företag, Lean med hjärta och kreativitet - en praktisk bok om autentiskt ledarskap och kommunikation av Isabel Runebjörk och Monika Wendleby och boken Förför och berör - nätverk och event utvecklar människor och affärer av Hélène Hernmack Olsson.

För mer information och beställning av recensionsexemplar maila bertil.ekerlid@ekerlids.com Tel 070 696 1057.