Inbjudan till presentation av boken Putins vidriga krig - två år av brott och tragedier i Ukraina av Nils Bildt

Två dagar efter invasionen den 24 februari 2022 blev det uppenbart att Ryssland inte skulle kunna vinna och utplåna Ukraina. Sedan dess har kriget pågått i två år. Hundratusentals ryssar och ukrainare har dött och sårats.

Nils Bildt beskriver i boken Putins vidriga krig - två år av brott och tragik i Ukraina på ett initierat och detaljerat sätt krigets utveckling, dess faser, framtida scenarier och vad som behövs för att få slut på Rysslands anfallskrig. Hur Ukraina på ett mirakulöst och innovativt sätt lyckades hindra och pressa tillbaka den ryska stridsapparaten i inledningen av kriget, hur den ryska militärledningens undermåliga planering ledde till förkrossande förluster och hur de ändå lyckades bita sig fast i landet med hjälp av massiva försvarslinjer och enorma minfält.

Boken Putins vidriga krig presenteras vid ett seminarium på tankesmedjan Fores, Sveavägen 59, Stockholm den 22 februari 18.00.

Medverkande:

Nils Bildt, överste, civilekonom och företagare

Hans Wallmark, ordförande i försvarsberedningen

Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi vid Försvarshögskolan.

Inga Näslund, handläggare för Östeuropa på Palmcentret

Anmäl deltagande genom nedanstående länk. För recensionsexemplar och intresse för intervju med Nils Bildt, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com
Tel 070-696 1057