Memoar av Anders Andersson, Ronald Fagerfjäll om evolutionen, historien om Hemfrid och galna målvakter bland Ekerlids Förlags vårutgivning

Lanthandlarsonen Anders Andersson beskriver i Mitt liv med dina pengar öppenhjärtigt hur han med sunt bondförnuft och positiv envishet blivit en ofrivillig  rådgivare i Expressen, Privata Affärer, Driva Eget, radio och TV. På vägen dit var han kriminalreporter och var med och myntade begreppet Stockholmssyndromet vid Norrmalmstorgsdramat. Varje kapitel i boken avslutas med konkreta handfasta och lönande råd om privatekonomi, pengar, skatter och småföretagande men också om slutsatser som han dragit av det som hänt honom privat.

Under april månad kommer Monica Lindstedts berättelse Historien om Hemfrid. Hon startade en bransch som i dag sysselsätter 20 000 människor och vi får följa hennes entreprenörsresa i med- och motgång. Samma månad kommer också Ronald Fagerfjälls evolutionsberättelse Vad människan har skapat. Han beskriver där olika utvecklingssteg som förändrat mänskligheten med betoning på de senaste 150 åren.

I maj, en månad innan EM i fotboll kommer Petter Karlssons kärleksförklaring till excentiska fotbollsmålvakter. Galna målvakter handlar om idrottsvärldens märkligaste figurer, en samling leriga, knäskrubbade varelser som inte riktigt är skapade som oss andra. Håkan Tenelius och Niels Selling beskriver i boken Välfärdslobbyisten påverkansarbetet, maktspelet och den mediala cirkusen kring Carema och vårddebatten.

Maria Mattsson Mähl skildrar framgångssagan AplhaCE i I huvudet på en välfärdsentreprenör som kommer i mars. Det är en berättelse om hur ett gäng kollegor byggde upp ett nationellt företag från 0-100 anställda på tre år. Den handlar om utanförskap och utsatthet men också om de stötestenar av olika slag som företaget stött på, inte minst hur det är att vara kvinna och företagare i dagens Sverige. En annan kvinnlig entreprenör var Martina Bergman Österberg som införde linggymnastiken i England i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Hennes resa beskrivs av Birgitta Wistrand, tidigare riksdagsledamot (M) och ordförande i Fredrika Bremer Förbundet i boken Martina Bergman Österberg, som kommer i mitten av februari.

På försommaren kommer också fyra titlar i pocket, Varför har du ritat siffror på din arm, Från galler till glädje, Mysteriet Claes Malmberg och Sälj!

För mer info kontakta bertil.ekerlid@ekerlids.com tel 070-696 10 57