Ny bok: Bastuboken - heta fakta om bastu och hälsa

Ny bok: Bastuboken - heta fakta om bastu och hälsa

Visste du att en stund i bastun efter träningen kan förbättra både din snabbhet och din muskelstyrka? Eller att du kan stärka immunförsvaret, uppleva smärtlindring och få bättre kontroll över blodsockret. För att inte tala om avslappningen, det sociala umgänget och möjligheten till intressanta samtal i vår annars så stressade värld.

Människan har bastat i tusentals år – en gång i tiden kallades bastun för den fattiges apotek. I dag kan den vetenskapliga forskningen också visa på hälsofördelarna med bastande. I boken redogör läkaren och den inbitne bastubadaren Hans Hägglund på ett lättfattligt sätt för bastubadandets positiva effekter på människan. Han visar bland annat hur risken för några av våra vanligste folksjukdomar: hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck, lungsjukdom, stroke och demens, går att förebygga med en god bastuvana.

Hans Hägglund är läkare och professor vid Uppsala universitet, mångårig bastufantast och ”bastudoktor” vid Svenska Bastuakademien. Han är en flitigt anlitad föreläsare både i Sverige och utlandet, vad gäller bastubadandets medicinska hälsoeffekter.

För beställning av recensionsexemplar, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com tel 070-696 1057.

För kontakt med Hans Hägglund, ring 072-580 79 45

Kategorier