Ny bok: Det nya utanförskapet - självförsörjningens utveckling och välfärdsstatens framtid

Det faktum att många människor i arbetsför ålder saknar självförsörjning riskerar att underminera viktiga institutioner inom det svenska samhället, skriver författarna till boken Det nya utanförskapet – självförsörjningens utveckling och välfärdsstatens framtid ( Ekerlids Förlag).

- Att människor försörjer sig själva är inte bara en fråga om välbefinnande, utan utgör även en förutsättning för välfärdsstatens finansiering.

Johan E Eklund och Johan P Larsson ser också paralleller mellan utanförskapet och den gängkriminalitet och de våldsbrott som sker i Sverige i dag. De beskriver hur det nya utanförskapet blivit såväl etniskt som geografiskt segregerat.

-Gängkriminaliteten och våldsbrotten kan vara ett symptom på det utanförskap som ignoreras länge. Vad händer med de barn som växer upp utan att se att föräldrarna försörjer sig själva? Det finns en stor risk att utanförskapet ärvs av kommande generationer.

Andelen utrikes födda i Sverige är nästan 20 procent av befolkningen. En stor andel av dessa invandrare har inte etablerat sig på den svenska arbetsmarknaden, vilket medfört att Sverige har det högsta sysselsättningsgapet mellan inrikes och utrikes födda i Europa. Hälften av de utrikes födda med icke-västerländsk bakgrund är inte självförsörjande, och många har inga inkomster alls. En majoritet av invandrarna från Afrika och Mellanöstern har inte självförsörjning. Totalt saknar knappt 700 000 utrikes födda i arbetsför ålder självförsörjning, enligt författarna.

De föreslår också i boken att politikerna ska införa en målsättning om självförsörjning i den ekonomiska politiken.

Johan E Eklund är chefekonom på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och professor vid Blekinge Tekniska Högskola och Jönköping International Business School.

Johan P Larsson är Associate Professor på University of Cambridge och knuten till Jönköping International Business School.

För beställning av recensionsexemplar och frågor om intervjuer, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com

Tel 070-696 1057

För kontakt med Johan Eklund, mejla johan.eklund@handelskammaren.com