Ny bok: Gustaf Jonnergård - Sveriges "längste" partisekreterare

Gustaf Jonnergård är Sveriges ”längste” partisekreterare. Inte i fysisk mening men i antal år i tjänsten. Som partisekreterare mellan åren 1951 och 1976 påverkade han Centerpartiets utveckling mer än kanske någon annan.

I nära samverkan med Gunnar Hedlund ledde Jonnergård Bondeförbundets omvandling från en politisk bonderörelse till ett modernt parti med brett program, som växte från tioprocentsnivån till 25,1 procent i valet 1973 – och som under Thorbjörn Fälldins ledning kunde bilda regering 1976.

Gustaf Jonnergård var partisekreterare under Centerpartiets regeringssamverkan med Socialdemokraterna under 1950-talet. Han var till en början för en sammanslagning med Folkpartiet i början av 1970-talet, men ångrade sig strax innan beslutet skulle tas på den s k Uppsala mötet 1973. Efter det blev inte relationen mellan Jonnergård och Fälldin densamma.

Gustaf Jonnergård dömde ut de klassiska ideologierna och utformade ett eget idésystem för Centerpartiet – decentralismen. Genom sitt idoga författande påverkade han politiken långt efter att han avgick som partisekreterare. Hans idéer lever än inom centerrörelsen – även om inte alla är medvetna om detta. I dagens läge är de högst relevanta.

Håkan Larsson och Yngve Sunesson är redaktörer. Övriga skribenter är B Ingemar Nilsson, Hans Albin Larsson, Thomas Korsfeldt, och John Dale.

Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson har skrivit ett förord till boken.

För recensionsexemplar, mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com

För kontakt med redaktörerna, mejla

Hakan.larsson@centerpartiet.se

Yngve.sunesson@centerpartiet.se