Ny bok: Ingemar Stenmark - mer än bara åk av Ulf Stenberg

Ny bok: Ingemar Stenmark - mer än bara åk av Ulf Stenberg

I Ingemar Stenmark – mer än bara åk sammanfattar Ulf Stenberg de omtumlande åren före och efter Ingemar Stenmarks genombrott. Som nyanställd på DN-sporten var Ulf först ut med att bevaka Ingemar Stenmark innan han slog igenom i norska Voss 1974. Därmed hade han ett försprång på två år i jämförelse med den lavin av svenska sportjournalister som brakade ned till Alperna efter Sveriges första seger i världscupen.

Det enorma mediepådraget bidrog till att Ulf Stenberg senare värvades som pressansvarig till landslaget och blev en del av dess innersta krets. Författaren, som med tiden också blev nära vän med familjen Stenmark delar här med sig av oförglömliga anekdoter från och utanför skidbacken. Vi får läsa om riggade tävlingar, kroatiska terrorceller och om vad som hände bakom kulisserna, när den blyge tonåringen från Slalomvägen i Tärnaby blev Sveriges folkkäraste idol någonsin.

Med stor inlevelse ger Ulf Stenberg läsaren sin bild av vad som formade den unge vinnarskallen Stenmark. Det alpina underbarnets meritlista skulle komma att toppas av två OS-guld, fem VM-guld och 86 segrar i världscupen.

Ulf Stenberg är sportjournalist och författare. Han har bevakat åtta vinter-OS, 17 alpina SM i följd och har för DN och Göteborgs-Posten skrivit om Ingemar Stenmarks, Pernilla Wibergs och Anja Pärsons karriärer. Han har också varit pressansvarig för det alpina skidlandslaget.

Ingemar Stenmark tillhör  den framgångsrika ”56-generationen” som fyller 60 år i år.

"Det här är den initierade och mycket läsvärda boken om Ingemars väg till OS-gulden.”

Olle Rolén, deltog i tre OS och var Stenmarks tränare fram till första totalsegern i Världscupen 1976.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com tel 070-696 1057.

För kontakt med Ulf Stenberg, ring 072-513 33 00.

Utgivningsdag den 31 augusti 2016.