Ny bok: Läkerolfamiljen - en resa med Ahlgrens bilar av Björn Ahlgren

Boken behandlar tiden från 1700-talets mitt till Ahlgrensföretagets försäljning vid slutet av 1980-talet. Adolf Ahlgren skapade och marknadsförde Läkerol med stor framgång från att ha börjat som springpojke åt sin äldre bror i en kemisk-teknisk fabrik. Björn Ahlgren skildrar familjens entreprenörer, dess framgångar och motsättningar och strider inom släkten med de välkända produkterna Läkerols halstabletter och Ahlgrens bilar - som tillkom genom ett misstag.

Berättelsen skildrar livfullt miljöerna och personligheterna i Gävle kring de stora företagen Läkerol, Gevalia och Pix. I boken framträder även kvinnorna i familjen med sina intressanta öden, maskeradfester på Kilafors Herrgård utanför Bollnäs och filminspelning med Laurence Olivier i Afrika.

Författaren Björn Ahlgren är en av fyra bröder som alla till en början arbetade i familjeföretaget. Efter några år lämnade Björn sin anställning mot sin fars vilja och gjorde karriär i USA och Schweiz. Han är bosatt i USA.

För recensionsexemplar mejla bertil.ekerlid@ekerlids.com

För kontakt med författaren, mejla bjorn ahlgren, bsahlgren2@gmail.com