Ny bok: Nerdonomics - varför nördar startar företag och varför det är viktigt för Sverige

Personer som startar företag baserat på en nördig passion för sitt specialområde besitter en unik kunskap om sina kunders behov- och levandsmönster som gör att de i sin nisch kan slå storföretag.

– Nerdonomics visar att småföretagare med nördig och spetsig kunskap kan hävda sig väl i konkurrensen med de stora företagen trots storföretagens tillgång till konsumentprofilering genom Big Data, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna och författare till boken Nerdonomics – varför nördar startar företag och varför det är viktigt för Sverige (Ekerlids Förlag).

Det enorma utbudet av digitala plattformar som finns idag demokratiserarar och tillgängliggör de viktigaste delarna i ett tillväxtföretags värdekedja såsom utveckling, produktion, marknadsföring och distribution samt finansiering:

Utveckling görs genom crowdsourcing vilket betyder att många inom ett eller flera diskussionsforum hjälper till att forma produkten eller lösa ett specifikt problem. Produktion av helt kundanpassade produkter kan göras genom 3D-skrivare och för större volymer kan tillfälliga produktions- och leveranskedjor sättas upp. Marknadsföring och distribution drivs av alla former av sociala media som bygger förtroende genom rankningar och betygssättning, vilket gör att säljare och köpare både hittar och litar på varandra. Finansiering blir genom crowdfunding möjligt för många att investera i nördiga projekt där investeraren kanske sitter på mycket sakkunskap.

- Politiker måste förstå hur de kan underlätta för nya typer av företag och rulla ut röda mattan för dem hos myndigheter, säkerställa en skattepolitik för gränslöst växande företag och uppdatera finansieringspolitiken så att den inte försvårar för till exempel crowdfunding, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

I boken finns intervjuer med svenska företagare som är exempel på Nerdonomics olika delar av värdecirkeln, bland andra:

Innovation: Åre Skidfabrik: Grundat av bland andra skidnörden Stefan Cederberg som för 20 år sedan experimenterade med att bygga snowboard hemma i garaget.

Produktion: Rapunzel: Grundat av hårförlängningsnörden Ida Backlund som baserat på eget intresse byggt bolag som numera exporterar löshår till ett 60-tal länder.

Finansiering: Virtuous Spirits: Grundat av smaknörden Claes Stenmark, som tillverkar vodka smaksatt uteslutande med naturliga produkter såsom ingefära, havtorn och hallon.

Marknadsföring och distribution. Davidsons Skomakeri: Grundat av skonörden Marcus Davidson, skomakare, som började lägga ut Youtube-filmer som visar hur han lagar och vårdar handsydda skor.

Beställ recensionsex genom bertil.ekerlid@ekerlids.com 070-696 1057

För kontakt med författaren, ring Nina Unesi, Företagarna, 076 724 60 10 eller 08- 406 17 16.

Kategorier